TO CONTRIBUTORS

Submissions to Journalism Monographs should include an original and
two copies, double-spaced throughout (including extracts, references and
notes).

For style, consult the AEJMC Publication Manual (available from the

Business Office at $2.50 per copy). Footnotes should be assembled at the
end, not on the page. If a reference style is preferred, follow the style in
the Manual. Tables and figures should be on separate pages, not in the
text.

Authors are expected to be candid with the editor in matters pertain-
ing to the origins and previous appearances of manuscripts. It is policy
not to publish a long version of a study already published in a shorter ver-
sion elsewhere.

Lee B. Becker
Editor

WARREN K. AGEE
and
NELSON TRAQUINA

A Frustrated Fourth Estate:

Portugal's Post-Revolutionary
Mass Media

Fundacéo Cuidar o Futuro

Copyright 1954, the Association for

Education in Journalism and Mass Communication. )

Accepted for Publication November 1983

WARREN K. AGEE is a Professor and former Idean of the Henry W Grady
School of Jourpalism and Mass Communication at the University of Georgia. He
holds a B.A. in journalism from Texas Christian University and an 3.A in jour
nalism and a Ph.D. in American Studies from the University of Minbesota, This
study resulted from wthree month Fulbright assignment to Portugal in 1852

NELSON TRAQUINA is an Assistant Professor of Sovial Communieation at the
New University of Lishon. He holds a B.AS in foreign affairs from Assumption
College, an M.A. in international alfairs from the Dmversity of Depver and a
Ph.D). in sociofogy from the University of Paris Rene Descartes Sorbonne) . Dr.
Traguina joined the staff of the United Press Interastional burcau in Lishon in
1974 and served there for two vears. He assumed his present position in January
14982,



PORTUGUESE MEDIA HISTORY reads like a
tragic soap opera set in Nineteenth Century France: short. sporadic
b—:f%?rﬁfﬁ-eedom sandwiched between longer, darker periods of
repression and censorship. While Portugal today undeniably enjoys a fer-

~ - i liberty, the somber light of four-plus decades of Salazar-

FU nda(;aD CL" dar O ship, which ended in a near bloodless revolution in April
1974, stunted the growth of the media’s independence. At the first-ever

Journalists’ Congress in Lisbon in 1983, two Portuguese journalists

characterized Portuguese media in these comparative and easily com-

_prehensible terms: “If in the United States the press is a power, and in

€ &France a force, in Portugal the press is primarily a transmission belt of

r 4 tisan, political power."' It would certainly be difficult to understand

‘ b ¥ the continuing fight for independence of professionals in their day to-day

work today without a summary, but by no means exhaustive. look at the

\ legal ground rules of professional activity, both past and present.

Portugal’s Media Laws: Past & Present

Portugal's first Twentieth Century burst of media freedom occurred
with the end of its monarchy and the establishment of the First Republie
on October 5, 1910, Within five days, the repressive press law of 1907 was
revoked and, within 23 days, a new press law was passed. Article 1
stipulated the absence of any kind of censorship while Article 2 defined
penalties for any acts of censorship. One clause did allow the seizure of
publications under very restricted conditions *

The 16 years that elapsed before the First Republic was overthrown by
the military in 1926 was not one uninterrupted span of media freedom.
Freedom of the press was restricted upon Portugal's entry into World



2 WARREN K. AGEE and NELSON TRAQUINA

War I in 1914. Police were given the power to seize publications that
“divulged rumors or information that might alarm the public spirit.”"’ The
press, however, reacted against this measure, whereupon, days later,
the government opted for a regime of prior censorship. News stories
were published with the censored portions appearing as blank space.

At first tolerant, the press grew increasingly impatient and launched a
campaign in 1917 that forced the government to restrict censorship to
military news. But a rightist coup brought Sidonio Pais to power and cen-
sorship was abolished, only to be restored three weeks later. One law
enacted in 1918 allowed district governors to suspend indefinitely any
publication that “disturbed public order.™

In 1919, with the assassination of Sidonio Pais and the reestablishment
of republican rule, press liberties were restored. Until the military in-
tervened in politics in 1926, press liberties were restricted only for two
months in 1925 because of an attempt to overthrow the government. The
military officers who came to power at first adopted a hesitant posture
vis-a-vis the press; two months elapsed before press censorship was
restored. The first press law, enacted July 5, 1928, allowed the seizure of
newspapers. Three newspapers suspended publication in reaction to the
measure.

Until the establishment of the fascist-inspired State soon,
thereafter, press liberties were suspended. The justifi
that the country lived under a state of emergency necessntau
suspension of all basic liberties. The constitution of 1933 endeavored to
give the regime its ideological and political legitimacy. Salazar's “Estado
Novo™ constitution was the country's basic law until 1974: a new constitu-
tion was approved in 1976. The former guaranteed freedom of the press,
but point two of Article 8 opened Pandora's box to repression by allowing
censorship “to prevent the perversion of public opinion.”® The law of
April 11, 1933, created the General Director of Censorship Services,
directly dependent on the Minister of the Interior.

The intensification of censorship and its growth in importance as a
means of political containment are best attested by the development of
the administrative body directly effectuating repression. In 1940 the
Coordination Committee of Propaganda and Information Services was
created. This committee was transformed into the office of the National
Secretary of Information and Culture in 1944. The agency was no longer
dependent on the Minister of the Interior, however, but was made direct-
ly responsive to Prime Minister Salazar himself.

Censorship was complete: everything, including weather reports, was
subject to review by censors, Each day newspapers sent material to the
censors prior to publication. The censors could authorize use of the
material, stamping it “authorized” or “authorized with cuts,” or refuse
publication by stamping it “suspended.” "retained,” or “cut.” This ter-

A Frustrated Fourth Estate: Portugal’s Post-Revolutionary Mass Media a

minology was allered somewhat by the liberalizing press law of 1972.°
News from international news agencies also was subject to review by cen-
S0rs,

The vague language used in defining what could be censored led to
great irregularities. What was not censored one day could be the next. In
his excellent book, Arons de Carvalho gives a taste of how censors work-
ed: certain words, such as “proletariat” and “class,” automatically were
cut; certain names were taboo; certain kinds of news stories were almost
certainly cut, such as those pertaining to student demonstrations,
military desertions, torture, and, later, any critical or negative reference
to the colonial wars. Censors also could dictate the size of the article and
its prominence by reducing headline size and changing its position in the
newspaper.’ Often editors played a game of cat-and-mouse, sending copy
at certain times of the day when more tolerant censors were on duty. The
censorship service even sent newspapers “directives,” advising them how
to handle certain events.

Censorship was not the only repressive measure used by the Salazar
regime to strangle the media. Beyond the interdiction of innumerable
films, books, and plays, the censorship service had the power Lo grant or
deny the right of publication dependent upon its appreciation of the
pub!isher's “intellectual and moral honesty.” The law's indiscriminate

C d Etjm ins the extreme difficulty in starting newspapers after
UI ar Ol lor authorization to publish was introduced. How this

means was used to stop publication was demonstrated in 1936 when the
weekly newspaper O Sol was forced 1o close after successive candidates
to replace its deceased director leditor) were refused.” Publications also
could be seized. The 1926 press law introduced numerous causes that
could be invoked to justify interference with a publication, such as the
publication of rumors that might “alarm the public” or defamation of or
attacks against the President. In 1949, a Security Council was ereated
and it was given full powers to halt publications. An dlready long list of
“just causes” was made longer: for example, “pornographic. suhyversive,
or simply clandestine” publications or visual reproductions could be seiz
ed.

Authorities also,could fine and suspend publications for infractions of
the press law without prior recourse Lo the courts. The newspaper
Republica was suspended for three davs when it refused 1o publish an
editorial eriticizing the hijacking of the ship Santa Mariy m 191, The
newspaper Diario de Mozambigue was suspended for 10 days whaen its
director, the Bishop of Beira, published his sunday honuly without sib-
mitting il to censors.”

Because the system of consorship wis so cilicient, there wers neslative
ly few instances of judicial repression. The cases of sertous inury or
defamation brought to trial were few, in part because the complainants



4 WARREN K. AGEE and NELSON TRAQUINA

realized the futility of such action. If the authorship were not clearly in-
dicated, responsibility for an article had to be assumed by the editor. The
editor was punished as an accomplice unless he successfully disclaimed
responsibility on grounds that he did not know the existence of the article
and, if he had known, he would not have allowed it to be published.

The Salazarist press laws provided the right of response. After the
presumably injured party demanded publication of a letter of reply, the
offending publication had only two days in which to publish the response.
Publication could be refused only if it could be shown that the letter had
no connection to facts referred to in the article. Even the right of
response, however, was severely limited because of the censorship
system.

After Salazar's death in 1970, the regime came under increasing
pressure to liberalize its practices, if only for the sake of Portugal's inter-
national image. Censorship was a black stain, and the press law of 1972
abolished it except during a “state of emergency” or “grave acts of
subversion.” Because the government had previously declared Portugal
to be in a state of emergency, censorship continued, but now as an excep-
tion.

Again, the “New State" legislators made a long list of matters subject
to censorship, including “detailed and sensationalist descriptions of acts
of vagrancy, dissoluteness, drug use, suicide, or violen{ erimzs ™ Liufrac:
tions could be punished with fines and up to two years’ imprisonmest.
The vague and imprecise language permitted censors total discretion.
The law also indicated subjects that were considered “always permitted,”
notably declarations of the Prime Minister and other members of govern-
ment. Publications could be seized by police authorities only when “the
urgency and gravity of the circumstances justify it.” The law defined acts
of defamation and slander but held author, department head, and editor
all responsible for offenses. The law granted journalists a very limited
right to protect sources and an equally limited right of access to informa-
tion.

Within two years, young military captains toppled the 48-year-old
regime in a matter of hours, ushering in a new era in Portuguese life. On
that day, April 25, 1974, the newspaper Republica hit the streets without
having gone to the censors. No law was needed to declare the end of cen-
sorship, although old habits did not end overnight. Basic liberties were
restored, and the press law of 1975, the Constitution of 1976 (revised in
1982) and the Journalists' Statutes, approved in 1979, became the fun-
damental stones of solid legal base for professional independence.

The press law of February 2, 1975, established the important principles
of freedom of expression, the public's right to be informed and the right of
the press to inform.'® The law explicitly granted the following rights to
the press: freedom of access to “official sources,” the right to protect

A Frustrated Fourth Estate: Portugal's Post-Revalutionary Mass Media 5

sources of information, the right to publish and “diffuse,” and “the in-

-\ dependence of the professional journalist and his participation in the

orientation of the publication.” The Constitution also guarantees all of
these rights, '’ and both documents expressly prohibit censorship.

Any Portuguese citizen was free to start his own publication; the only
limitation restricted to 10 percent the amount of foreign capital that could
be invested. Infractions of the press law, such as defamation and slander,
are well defined and aimed at protecting “organs of the State” from of-
fense or other attacks. Infractions are judged in courts, and only the
courts may interfere with a publication. The right of response is
guaranteed. The law also attributes criminal responsibility for infractions
of the law to the author only, or, if the article is unsigned, to the editor.
The law does require publication of “official notes,” although not
necessarily in their entirety.

Portuguese legislation grants media the full liberties generally
recognized as necessary for informing public opinion in democratic
regimes. It goes further than the laws of most countries in documenting
the rights of media professionals and arming them with a vast gamut of
rights not often accorded elsewhere.

Following the precedent of French law, Article 9 of the Journalists'
Statute grants journalists a “clause de conscience,” allowing unilateral
c(ssatibn of @&, contract should the publication “profoundly alter” its
editorial policy, as an action recognized by the Press Council.'? That same
article legally forbids any kind of internal, organizational constraints.
“Journalists,” it affirms, “cannot be forced to express an opinion or com-

' mit an act contrary to their conscience.” Article 13 expressly excludes

government interference in licensing media professionals, declaring such
action as solely of union competence. Any dispute over the acquisition,
renewal, suspension, or loss of a license can be referred to the Press
Council. Article 5 widens greatly the normally recognized “fundamental
rights of journalists," granting them “participation in the life of the
respective media of social communication, as prescribed by law."

The Portuguese Constitution (Article 38-3) grants journalists the right
to elect “conselhos de redaccao,” best translated as “newspeople staff
councils.” Eight days after the overthrow of the Salazarist regime, jour-
nalists called for the creation of these councils as a way for journalists to
“exercise permanent control over their conditions and the quality of
work, direction, and orientation of all organs of information.” The 1975
press law explicitly delineated the powers of the “conselhos de redacecao”
as follows: (1) to cooperate in the definition of editorial policy; (2} to vote
on the admission, firing, or sanctioning of journalists; (3) to vote on all
decisions that affect the activity and organization of journalists; and 14 to
“give a favorable vote” on the nomination of the director, sub-director,
and chief editor of the publication proposed by the owner. The press law



6 WARREN K. AGEE and NELSON TRAQUINA

provides that disputes are to be arbitrated by the Press Council.**

According to law, the function of the Press Council is to safeguard the
independence of media before “political and economic power." The council
has many specific functions: (1) to “guarantee press rigor and objectivity
and impede the apology and propaganda of fascist ideology and any
others contrary to democratic liberties and the Constitution™; (2) to con-
sider within eight days disputes over the nomination of directors; (3) to
approve the change of editorial policies; (4) to verify and diffuse circula-
tion data; (5) to classify periodicals; (6) to elaborate annual reports; and
{T) to hear the complaints of citizens and journalists over media practices
or possible violations of professional rights.

Although the list of functions is lengthy, the 17-member body, compos-
ed of representatives of Parliament, both public and private newspaper
owners and editors, journalists, and other media workers, has little en-
forcement power. In most cases, the Press Council is limited to issuing
recommendations and opinions. '

Portuguese legislation touches two other important points that should
be noted: journalists’ ethics and state intrusion into the operation of the
news media. The 1975 press law stipulates that a publication must
respect its editorial policy and “respect professional ethics.” The Jour-
nalists’ Statute calls on journalists to respect the code of ethics as a fun-
damental professional obligation. This code of ethics, approved-in-1275,
lists the following as journalists' professional obligations. (1}-tb aeiiand
rectification of inexact information; (2) to reject lies, false accusations,
slander, defamation, and plagiarism; (3) always to demand that a distinc-
tion be made between news and opinion; (4) to maintain source confiden-
tiality; (5) to fight against internal and external censorship; (6) to reveal
one's identity as a journalist before interviewing; (7 to respect and fight
for the public’s right to know; and (8) to contribute to the formation of
civic conscience.

Armed with this legal arsenal and buoyed with an imposing array of
“conselhos,” Portuguese journalists would seem prepared to do battle
and win independence. Certainly the battle of Portuguese media profes-
sionals is still today on center stage; the rapport between “o poder” (a
Portuguese catch-all term for government and those in positions of
authority) and media was the leitmotif of the recent Journalists' Con-
gress. And it is a battle that Portuguese journalists seem to feel they are
not winning.

At the time of the military coup, a significant parcel of Portuguese
newspapers was owned by banks. With the nationalization of the banks in
March 1975, the state inadvertently entered the newspaper business as
owner. Television already was state-owned, a situation that remained un-
changed. The Portuguese Constitution expressly states that television
cannot be privately owned." Radio was partly state-controlled in 1974;

A Frustrated Fourth Estate; Portugal's Post-Revolutionary Mass Media 7

the remaining privately owned stations, except for the church-owned
Radio Renascenca, were nationalized in late 1975.

The Constitution states that the state-owned media should operate in-
dependently from government and public authorities, “assuring the
possibility of expression and confrontation of different currents of opi-
nion.” The state-owned newspapers, press association, radio, and televi-
sion are “public enterprises with financial and administrative autonomy."
A 1977 press law created additional press councils — one for each publie
media enterprise — whose task is to ensure independence from govern-
ment and ideological pluralism. But, as Miguel Reis points out, the com-
position of these councils, consisting of one political party representative
for each 10 deputies in Parliament, simply reproduces mini-parliaments,
thereby reflecting dominant power relationships. ™

The crux of continued state intrusion in Portuguese media is the direct
role that government plays in naming directors and administrators of
state-owned enterprises. The labyrinth of councils cannot dilute this sim-
ple fact. The directors and other administrators have no employment
security; they can be dismissed at will. Accordingly, government in-
fluence in the activities of the professional media is hard to avoid. The
conclusion that press freedom and professional independence are
hampered in Portugal because of government's direct role in appointing
Theia rahegelrs also is difficult to avoid. Despite the cushion of legal
guarantees that is undeniably important, it is a fact that, just as the
Director of Censors in the old regime was directly responsible to the
Prime Minister, today state-owned media managers are appointed by the
government’s minister or secretary (the titles have changed during sue-
cessive governments), who is directly responsible — again — to the
Prime Minister. The conclusion of two Portuguese journalists is harsh:

"0 poder” ¢ontrols the media. It is not a brazen, shocking, and persecuting control, but a
control that makes its way supported by a subtic web of compuadrios ([avars), demotions,
budget cuts. and all other thousand and one ways of transforming dirty deeds into acts of
“national interest.”

Even a capsule review of post-1974 history shows a succession of
governments of different political hues, all of which have established the
same hierarchical, one-way relationship of government to state-owned
media. The conclusion of one Portuguese analyst represents a consensus
by many that the benefits of “manipulating” the media outweigh the good
will of professing faith in the professional independence of journalists and
the media. ™

Media independence and state ownership are not necessarily self-
excluding, as the solid journalistic tradition of the British Broadcasting
Corporation attests, but the current method of appointing media
managers is one major obstacle, compounded by others, that reduces pro-



8 WARREN K. AGEE and NELSON TRAQUINA

fessional independence. Certainly, Portuguese media legislation is not on-
ly categorical in its affirmation of basic liberties, but it also equips media
professionals with all the necessary rights to perform their function of in-
forming public opinion. The historic weight of past legislation that
strangled journalists, however, cannot be blotted out or neutralized over-
night. It has stifled the growth of Portugal's Fourth Estate in one of its
most vital aspects, namely the development of its own tradition in which
journalists may indeed be guardians of the public. The recurrent
demands of Portuguese journalists for respect are perhaps symptomatic
of this historic perversion. Journalists now are free to wage their fight.

Portuguese Media History

“Mass media" is a Twentieth Century term that, some might say, is in-
appropriate to describe the media system of a country often called “the
poor man of Europe.” Portugai's primary television channel fails to reach
all parts of the country, while the second channel covers only 65 percent
and broadcasts merely six hours daily.'* Ireland has twice the newspaper
circulation for a population only one-third that of Portugal.*®

An examination of Portuguese media history confirms a key theme in-
troduced previously: constant government harassment has frustrated
media growth. The first act of censorship preceded the-abpéaransa of
newspapers when, in 1627, King Phillip the Third suppressed the publica-
tion of pamphlets.?' Two centuries later, the founding of a constitutional
monarchy brought the first press law and, with it, the end of censorship.
At that time, in 1820, a French commentator pointed out the virtual non-
existence of periodicals in Portugal with these words: “The lack of
periodicals leaves a considerable void in Portuguese literature.”** Only
three periodicais were published that year.™ In 1821, however, 39 new
publications appeared, but repression resumed a year later, and only five
new publications appeared in 1825.

A seesaw, tighten-and-relax hold on the press remained constant over
the next 30 years as partisans of an absolute monachy battled rivals seek-
ing constitutional rule under a king. In 1834, press liberties were restored
and again the press expanded: 54 new periodicals appeared in 1835,
followed by 67 in 1836 and 59 in 1837.** But, when defenders of an ab-
solute monarchy triumphed in 1842, a litany of repressive measures
descended on the press; one action made press debuts a rarity by requir-
ing would-be publishers to fulfill, within only a brief period of time, a
number of complex formalities to demonstrate the applicant's “moral
fitness.” Authorities also ordered the postal services not to deliver cer-
tain publications to subscribers. The height of repression, however, came
in 1850 with the so-called “Cork Law" (bottling up printed dissent) that
created special courts to prosecute press infractions. This law raised

prohibited street vendors from selling newspapers at night. The effect of

; - /this law was an immediate drop in the number of new publications.

The “Regeneracao” of a constitutional monarchy in 1851 revoked the in-
famous Cork Law and opened a new period of Portuguese media history
lasting until 1890. A series of laws provided amnesty for “press crimes"
and abolished press restrictions. In this sea of liberty, there appeared an-
nually an average of 67 new publications from 1860 to 1869, 90 from 1870
to 1879 and a record 184 from 1880 to 1889,

The Nineteenth Century saw the birth of the press of opinion in Por-
tugal, chiefly characterized by small circulation and almost entirely
limited to urban areas. The circulation of each leading publication rarely
exceeded 2,000.% Statistics for 1880 show 200 publications with total cir-
culation of only 100,000.?" Not only were circulations low (and this still re-
mains true), but the periodicals were distributed almost entirely in
Lisbon and Oporto. In fact, before 1823, no periodical was published out-
side of Lisbon,* and by 1846 only six periodicals were published regularly
outside of Lisbon and Oporto.*

The urban, elitist nature of the press can be explained by two factors.
First, illiteracy was high, notably in rural areas. An 1820 study showed
that_the total number of persons receiving schooling did not exceed
9, 35{ i 2 popllation of more than 3 million.* An estimated 80 percent of
the male population over the age of 12 was illiterate.” Second., the press
was seen as a tribune to influence, not inform, the public. Between 1641

.and 1872, of the 1407 periodicals published, 850 were classified as

political.** Periodicals acquired symbolic value as defenders or pro-
ponents of a cause, and they often were identified with a prominent in-
tellectual personality.

Amid this rhetorical, partisan press, Eduardo Coelho started his Diario
de Noticias in 1865, In it he endeavored to apply a new formula: the crea-
tion of a widely circulating, inexpensive newspaper that offered news,
not merely opinion. In his first editorial, Coelho wrote that the
newspaper would “interest all classes, be within the reach of all pocket-
books, and be comprehensible to all.” He added: “We will not discuss
polities or nourish polemical debates. We will register, with all possible
truth, all events, letting the reader (whatever his opinions may bel inter-
pret them as he knows best."*' From its inception, Diario de Noticias not
only was Portugal's first “penny press” (the newspaper cost 10 reis as
compared with the then-prevalent 50 reis) but also was the first
newspaper to depend upon advertising as its chief source of income.
Within a few months, other publications followed this model. An Oporto-
based version, Jornal de Noticias, was started a year later. In all, 33
publications were being sold for the 10-reis price by 1875.*

Toward the end of the century the rise of anarchism and the revolu-



10 WARREN K. AGEE and NELSON TRAQUINA

tionary ideals of republican rule brought the wrath of monarchists, who
were fighting for political survival. Press repression resumed in 1880. In
1890 a new decree escalated repression by allowing authorities to sus-
pend newspapers should they employ “subversive phrases that enda!}g_er
the security of the State and public order.” In 1904 police authorities
assaulted various republican newspapers, including O Seculo and O
Mundo. In 1906 a2 new press law was introduced in Parliament that pro-
voked heated debate because of the harsh measures it prescribed: prior
censorship, suspension of publication, and administrative seizure. The
law was approved in 1907. Its effects were noteworthy: on December 7,
1907, no fewer than 10 of the 17 Lisbon dailies were suspended for press
infractions.” ;

In the years that preceded the 1910 demise of the monarchy the press
played a fulcral role as a revolutionary arm for the partisans of the
Republic. With the advent of the First Republic, press censorship ended
and numerous new publications appeared, notably Republica (1911) and
Diario de Lisboa (1921). The extreme difficulty in starting new publicaf-
tions during the Salazarist dictatorship has already been noted; promi-
nent newcomers, however, were Diario Popular (1942}, A Capital (1968),
and an influential weekly, Expresso (1973), the latter appearing on the
eve of the 1974 military coup. Of course, other media also appeared:
cinema (at the end of the Nineteenth Century), radio (the Tinst breadeast
was in 1914), and television (in 1857). _

Under Salazar's ever-watchful eye, the media had been strait-jacketed
by innumerable repressive measures. Their audiences had beeft reduced
by the meager limits of economic growth and Salazar’s seenuflg_ly con-
scious intention to maintain large segments of the populace opinionless.
Salazar's principle that “educating the poor carried dangers for a w‘el!—
ordered society and that peasant culture would be better preserved if it
was not infused with new ideas” helped to produce an illiteracy rate of 37
percent, the highest in Western Europe.™" |

The winds of change, however, blew in from outside, occasioned by
massive emigration to France and Germany, the loss of the colony Of. Goa
to the Indian invasion in 1958 and the outbreak of guerrilla warfare in all
three African colonies |Angola, Mozambique, and Guinea-Bissau) in the
early 1960s. In addition, the simultaneous process of European integra-
tion via EFTA and after the Common Market provoked an mterml
debate over the question, “Does the destiny of Portugal lie with Europe
or Africa?”

Unlike its fascist German and Italian counterparts that made heavy use
of the media, the Salazarist regime distrusted the press. “The press was
seen not as part of the regime’s ideological apparatus but as a potential
vehicle for the opposition. Distrusted and circumscribed, it was never
given a positive role . . . ."™* Thus, lackluster and strangled, the Por-

A Frustrated Fourth Estate: Portugal'a Post-Revalutionary Mass Media 11

tuguese press was virtually ignored by economic groups until the late
1960s. At that time newspapers were seen as important ideological tools
useful to sway opinion-makers during this passionate debate over Por-
tugal's destiny,

By 1973, as has been noted, most of the press was controlled by banks
that often were a part of giant conglomerates with wide-ranging in-
dustrial and commercial interests, paralleling the pattern of press owner-
ship in developed evuntries.” The Lisbon morning daily, O Seculo,
belonged to the publishing house, Sociedade Nacional de Tipografia,
which later became the property of the Banco Intercontinental Por-
tugues. The other major Lisbon daily, Diario de Noticias, and a large part
of the capital of Jornal de Noticias belonged to Empresa Nacional de
Publicidade; the latter, in turn, became the property of the Companhia
Portugal e Colonia, whose stock majority was controlled by the barnk,
Caixa Geral de Depositos. Diario Popular, O Comercio do Porto and the
Lisbon morning daily, Jornal do Comercio, were owned by the Banco
Borges & Irmao group. A Capital was controlled by a holding company
owned by several banks. Private shareholders held the majority of Diario
de Lisboa’s stock but one-third was owned by Banco Nacional
Ultramarino. The other major dailies that escaped bank control were A
Republica (owned by 3,000 shareholders), O Primeiro de Janeiro (owned
by_the Pinto de Azevedo family) and Epoca (owned by the Salazar
rgginng s pfficta) and only legal party, Accao Nacional Popular) .+

These huge corporations made no attempt to increase profits by
streamlining and modernizing the newspapers, which had antiquated pro-

¢ duction methods and inflated staffs. Instead newspaper ownership was

used to achieve political and indirect economic benefits. One company
started a paper in Angola and closed it two years later after acquiring
valuable mineral rights. A newspaper was a political asset for any
monopoly dependent on its privileged relationship with the government.
And all profited from a 1972 law making losses on “organs of information
and culture” tax deductible.*!

After the 1 a.m. newscast on Radio-Clube Portugues on April 25, 1974,
a song, "Grandola Vila Morena.” was played, It was a signal that set in
motion a series of military moves led by Major Otelo Saraiva de Carvalho
that, in a matter of hours, swept away a decayed regime. People danced
in the streets. What followed may have vexed many and satisfied few,
but, once again, the media were at the center of the battle for power.

For 48 years newspapers had sent copy to censors — but not on the
25th of April. Within days. newspeople lashed out against their former
censors — against both administrators and editors. A new word sounded
loudly in newsrooms: “saneamento” (purging. Few news directors and
newspaper administrators escaped the unleashed wrath. Media owners
began to lose control, while newspeople demanded control. During their



12 WARREN K. AGEE and NELSON TRAQUINA

first general assembly after the coup, the Journalists’ Union demanded
the creation of Conselhos de Redaccao (news-staff committees), while
committees comprised of all the workers were established in each
newspaper. New directors were appointed at A Capital, Diario de
Noticias, and Diario Popular, to name only a few of the newspapers af-
fected. The newspeople at O Seculo struck in order to force the ad-
ministration's recognition of its workers' committee. Newspeople at
Jornal do Comercio also struck to force the resignation of the paper’s
director, charged with “oppressive policies and exploitation of workers.”
In August, the newspaper was occupied by the workers and a general
press strike was called that ultimately obtained success. Another conflict
that would be a “cause celebre” in 1975, involving the Catholic Church
station Radio Renascenca, also began to erupt. Faced with administrative
censorship of certain news stories such as the arrivals from exile of op-
position leaders of the Socialist and Communist Parties, journalists there
also struck. During the next few months, negotiations proved fruitless as
positions became radicalized over the matter of news control.

Until the approval of the 1975 press law, legislation governing the
media was in limbo. The Armed Forces Movement program authorized
the ruling Junta of National Salvation to appoint an ad-hoc commission to
“avoid perturbations of public opinion caused by very reactionary
ideclogical aggressions.”™? The commission was compos:d of jsevinoi-
ficers of the Armed Forces Movement, including Ramalho Eanes, w6 i
1983 was Portugal’s president. During its tenure, the commission in-
tervened in press affairs 41 times, mostly imposing light fines {although
Comercio do Funchal was suspended for 30 days). Most of its actions were
taken against extremist publications such as the Maoist Luta Popular,
and rightist, religious publications such as Ave Maria, A Voz de Fatima
and Mensageiro Paroquial. The latter, a regional newspaper, was
suspended for 20 days after publishing an article headlined, “The Rosary
Beads Saved Austria,” in which Portugal was compared to Austria under
Soviet occupation. Another publication, Seia Catolica, also was suspend-
ed for publishing an article with the same title.**

The official party newspaper of the Salazarist regime, Epoca. was
never to go to press again, although a group of journalists tried without
suceess to start Nova Epoca. No new dailies appeared in 1974, but the
newsstands had little room to display the motley and strident partisan
press that flourished with new-found political liberty. By mid-May, the
long-clandestine Communist Party organ Avante was being read in cafes
and factories. The Socialist Party printed its Portugal Socialista, while
extreme leftist parties had their organs: Poder Popular (Socialist Left
Movement), Fronteira (League of Revolutionary Union and Action) and
the tireless Luta Popular (Reorganizing Movement of the Proletariats’
Party), to name just a few of more than 20 leftist newspapers.**

A Frustrated Fourth Estate: Portugal's Past-Revolutionary Mass Media 14

After the nomination of Colonel Vasco Goncalves as Prime Minister in
July 1974 and the forced resignation of General Antonio Spinola as Presi-
dent ‘following an abortive rightist plot in September, the political

1 balance swung ever noticeably leftward. At an October meeting of the
' | Journalists’ Union a resolution called for "newspaper workers' control of

the orientation, supervision and determination of newspaper content”
through the Conselhos de Redaccao as “a minimum condition to guarantee
information at the service of the interests of the working classes capable
of limiting the power of capital over the press.”** New people were named
as editors. At O Seculo workers elected new administrators in December,
then replaced them in February 1975 and named a journalist as director.
But, above all, March 11, 1975, became a landmark date: with the flight of
Spinola to Spain and the defeat of rightist elements in the military, the
pro-communist and leftist military factions became increasingly power-
ful. Banks, insurance companies, and many other key sectors of the
economy were nationalized as socialism became the declared societal

With the nationalization of the banks, many newspapers became
government-owned: Diario Popular, Jornal do Comercio, A Capital, O
Comercio do Porto, O Seculo and, in part, Diario de Lisboa.** Again, new
administrators and editors were named. In late March, workers occupied
the-then-silent newsrooms of Diario do Nerte (former organ of the Accao
Nicional Papular) to put the paper “at the service of the workers."”

In the coined expression of the feverish period, a "revolutionary pro-
cess was in course” in Portugal. The general cultural climate proclaimed,

' “Socialism is good and capitalism evil.” The humble proletariat became

mythical, for no one could criticize the workers. Perhaps no quotation
best characterizes the spirit and tone of those hectic days as the observa-
tion of Otelo Saraiva de Carvalho, head of the powerful military security
unit known as COPCON: “The workers are always right.”

On the verge of what would be a “hot summer” in which the clouds of
conflict and even the specter of civil war loomed over the horizon, the
Journalists’ Union approved in late April 1975 a document that clearly
showed how journalists themselves had become engaged in the increas-
ingly open battle for power. It also illustrated the weight of Leninist
theories of the press in professional circles. An excerpt from the docu-
ment read:

Newspapers should be defined as organs of anti fascist. anti-colonial and anti-imperialist
combat, intransigently on the side of the interests and struggles of laborers, workers,
peasants, popular masses and the exploited

The influence of Leninist theories can be explained, in part, by the [act
that many new people entered the profession after the 1974 coup. In 1975
alone, 157 new journalists obtained their press credentials; of today's



14 ' WARREN K. AGEE and NELSON TRAQUINA

1,600 journalists, 1,000 entered the profession after 1974.

In July 1975 the Socialist Party pulled out of the coalition government
and declared open war against the ever-growing communist hegemony
and the swift movement toward “people’s power." But open conflict had
already erupted in the media back in May, attracting much international
attention. Republica and Radio Renascenca were the main headline-
grabbers,

One of the first disputes discussed by the Press Council, created by the
Press Law passed in February, was the demand by the owners of
Republica that the law be obeyed. In open violation of the law, the majori-
ty of the newspaper’s workers, supported by two of the 17 staff jour-
nalists, occupied the paper, demanding the ouster of director Raul Rego.
The workers accused the director and editorial staff of slanting the
paper's news stories, columns, and editorials in favor of the Socialist Par-
ty; they demanded that the newspaper be independent and “at the ser-
vice of workers." At the heart of the conflict was the question of who
should determine the editorial policy of the newspaper. The Republica
workers openly criticized the legitimacy of the newly approved Press
Law, which clearly stated (Article 19, Point C) that the director set policy
and that he was to be appointed by the paper’s owner. Since Republica's
owners, composed of numerous Socialist Party members such as leader
Mario Soares, had never withdrawn their support of Rego. the workers
had blatantly violated the law, When the Press Council rujed thatl theiiw
had indeed been violated (but had no power to enforce it), the workers
issued a communique that again clearly conveys the tone of the times:
“The proclaimed violations of the Press Law can only honor and dignify us
. . . in our own eyes and in the eyes of the Revolution."**

In the wee hours of the day after the occupation, with socialist leader
Mario Soares and his supporters standing outside in drizzling rain and
chanting, “This is not Siberia,” the building was evacuated, the doors
were sealed with wax, and the case was brought to court. But, with the
revolution in full swing, “revolutionary legitimacy” was holy — above all
for the increasingly radical COPCON unit led by Carvalho. In late June,
with the support of COPCON, the doors of Republica were unsealed, and,
amid general confusion, the workers gained control of the newspaper,
With the nomination of a new administrative commission on July 10 by
the all-military Revolutionary Council (created after the March 11 abor-
tive rightist coup), the die was cast, and soon Republica, “at the service of
workers,"” hit the newsstands. Raul Rego and his deposed staff started
their own newspaper in late August; it was called A Luta (the struggle) ™

Eight days after the outbreak of the Republica affair, the Catholic sta-
tion, Radio Renascenca, was occupied by workers equally inspired by the
popular power thesis. None of the major political parties, including the
Communist Party, supported the takeover. The government alsoc con-

A Frustrated Fourth Estate: Portugal’s Post-Revolutionary Mass Media 15

By mid-summer Radio Renascenca's northern station in Oporto discon-

tinued its support of the occupation in Lisbon, where transmissions were
limited to the greater Lisbon area. Father Eloy Pinho, who currently
guarantees the religious orthodoxy of programming for the northern
branch of Radio Renascenca, recalls that hectic past: “We did not agree
with the occupation and started doing our own programming in the
North. The people in the northern and central parts of the country gave
us full support,”*!

Oporto’s newspapers joined what Father Pinho termed “the anti-
putsch.” “The people had been polarized by the radicals,” he said. “The
people got up and took to the streets, feeling that Radio Renascenca was
Catholic — it was ours, not the communists’. We were the voice of the
people, who wanted to be free. While all the other newspapers and radio
and television stations were occupied by the communists and other lef-
tists, Radio Renascenca became an island in the country. ™

On July 13 the first of a number of Communist Party headquarters was
ransacked inythe town of Rio Maior in a growing attack that spread
taroughiout-the country. The Soeialist Party mobilized forces against the
Communist Party in a series of massive demonstrations. The two major
Lisbon dailies, Diario de Noticias and O Seculo, had become vanguards of
the revolutionary process. Communist and leftist influence predominated
in other state-owned dailies, such as A Capital, Diario Popular and Diario
de Lisboa. Radio stations were also privileged disseminators of revolu-
tionary fervor. Even Sunday morning programming included discussions
of Cuba's progress toward socialism. The recently appointed president of
Emissora Nacional (then the only state-owned radio station) declared
upon taking office: “Yes, we will use music as an agglutinating vehicle
that can help immensely in maintaining the revolutionary flame well-
lit.™* From the very beginning of the revolution the other prineipal radio
station, Radio-Clube Portugues, was managed by workers, and it
generally identified with positions close to the Communist Party. Televi-
sion did not escape the revolutionary fervor, with newscasts heavily
centered on workers’ occupations of factories and farmland.

While communist media influence verged on hegemony. it was by no
means complete. As noted, the radical people's power forces held posi-
tions in Radio Renascenca and Republica. The three Oporto-based dailies,
however, escaped communist domination. And new newspapers ap-
peared, notably the innovative Jornal Nove and Raul Rego’s A Luta. But,
above all, a new, significant feature of the Portuguese press was the



16 WARREN K. AGEE and NELSON TRAQUINA

development of influential weeklies. The independent Expresso became
must reading for those intent on keeping abreast of the fast-paced
political scene. It was joined in May 1975 by two new weeklies: the in-
dependent left O Jornal, started by a handful of experienced journalists
in a cooperative operation somewhat similar to that of France's Le
Monde, and the center-right Tempo, founded by Nuno Rocha. A number
of other, more conservative publications, such as O Diabe and O Sol, were
begun in a no-holds-barred dogfight that was to convulse Portugal in a
quick succession of dramatic events in the autumn of 1975. In July 1975,
the national news agency, Agencia Noticiosa Portuguesa (ANOP), was
created; it was heavily influenced by communists.

With the forced resignation of Prime Minister Vasco Goncalves — the
declared objective of the socialist series of mass demonstrations — a
more moderate government, led by the so-called “admiral without fear,”
Pinheiro de Azevedo, faced strident opposition from radicals and other
forces identified with the Communist Party. On the September day when
members of the Sixth Provisional Government tock office represen-
tatives of two of the principal radio stations and eight newspapers warn-
ed the government that “both Radio Renascenca and Republica are con-
quests of the popular masses and as such cannot be negotiated, nor serve
the bourgeoisie once again.”* Workers opposed workers at the important
Lisbon morning daily, O Seculo; journalists critical of the-sharp (Linihist
line tried to force the resignation of director Adelino Tavares da Silva.
Days later, however, they found themselves suspended from emiploy-
ment by a general assembly of workers, and the newspaper cfmtmued
publication with linotypist Francisco Lopes Cardoso as the new director.

Within government, workers demanded the suspension of the
Secretary of State for Social Communieation, accusing him of ties to the
former regime’s secret police. Sensitive to the continued occupation of
Radio Renascenca, the government, endeavoring to preserve order, clos-
ed the station. Mass street demonstrations, led by the popular power
forces, mobilized partisans who urged COPCON military head Otelo
Saraiva de Carvalho to make his “class option.” The station was occupied
again and workers filled the airwaves with calls for revolutionary vigor.
On November 7, in a show of force, the government ordered the bombing
of the transmitting equipment and thus effectively silenced the station.
On November 13 communist-led construction workers, demanding wage
hikes, encircled the Parliament building and held the Prime Minister a
virtual captive until their demands were met. Twelve days later, open
military conflict erupted between rival military factions, with some
casualties. The outcome was a clear defeat for the radical elements: the
25th of November became the cold shower that dissipated the revolu-
tionary heat.

With order restored within the military, the Sixth Provisional Govern-

A Frustrated Fourth Estate: Portugal’s Post-Revolutionary Mass Media 17

ment moved to neutralize both radical and communist influences within
the media. In late December, Radio Renascenca was returned to the
Catholic Church. Key personnel were replaced in the state-owned
ewspapers and radio and television stations. The radical daily,
Republica, continued to publish for a while before government economic
restraints forced workers to stop publication. New publications ap-
peared: two Lisbon morning dailies of opposite political colors, the arch-
conservative O Dia and the pro-communist O Diario; two weeklies, the
conservative O Pais and the more analytical left-leaning A Gazeta da
Semana. In 1976 a number of the former Republica newspeople started
another radical daily called Pagina Um, but it lasted for only a short time.
Four other Lisbon dailies were published in 1976, but they have also
disappeared: Jornal do Comercio, O Seculo, A Luta and Jornal Nova.**
The government also tried to reduce increasingly drastic economic
deficits by fusing four state-owned newspapers into two separate public
companies. O Seculo ceased publication.

The economic condition of the media worsened. Despite substantial cir-
culation increases in 1974 and especially in 1975, the revenue produced
did not compensate for a 60 percent drop in advertising revenue between
May 1974 and March 1975.% In addition, production costs skyrocketed,
The price of newsprint doubled in two years, and personnel costs also
wenl ip/shirply as underpaid journalists demanded and received pay in-
creases.”” In 1983 the average salary for a journalist was about 27,000
escudos (approximately US$300) per month, compared to 11,000 escudos

_ (about US$275) in 1974.** The cost of living, however, had risen at an
even sharper rate. In real terms, the historic pattern of an underpaid,
and thus diminished, occupation continued. Indeed many Portuguese
media professionals have been unemployed, with others working two
jobs, and about 10 percent employed under short-term contracts.**

The economic weakness of the Portuguese media and of journalists
themselves is exacerbated by a profession that has been historically “ill-
treated.”™® In a land in which university degrees carry high social
prestige that could compensate somewhat for thin salaries, only in recent
years has the percentage of journalists with a university education risen
substantially. Today 18 percent of Portuguese unionized journalists have
university degrees, and 75 percent have high school diplomas.*' Few have
received specialized training in journalism or mass communication. Cer-
tainly the two-generation-old habits of government and police ar-
bitrariness have not contributed to basic respect for the profession.

Thus, underpaid and lacking prestige, journalists have had to rely on a
business that is itself economically weak and increasingly dependent upon
government aid. In 1975 government subsidies to the state-owned press
alone totaled 65 million escudos (about US$1.3 million); this aid increased
to more than 85 million escudos (about US$1.7 million) during the first six




18 WARREN K. AGEE and NELSON TRAQUINA

months of 1976.%* One press account put the 1980 accumulated liabilities
of Portuguese state-owned radio (RDP) at the equivalent of US$40
million and the annual deficit at US$6.6 million. Portuguese television
(RTP) estimated its 1980 losses in excess of US$13.3 million.** The state-
owned national news agency (ANOP) was 71 percent dependent upon
government funding for its 1980 operations.* Indeed this would be its
Achilles heel in 1982, when the center-right coalition government attemp-
ted to destroy the agency in the most recent political battle involving Por-
tuguese media.

Arons de Carvalho called for the “degovernmentalization” of the
nomination of media managers as one remedy to reduce outside political
intervention and increased professional autonomy.*® Another path ap-
pears almost as imperative for the print media: increased circulations to
reduce economic dependence. Statistics clearly show that print circula-
tions have declined since 1976 and that the total circulation of all publica-
tions dropped 20 percent between 1971 and 1980.** The number of all
publications also decreased from 1,196 (in 1971) to 1,069 (in 1980),
representing an 11 percent decline.*’

These same statistics underline the even greater crisis of the regional
press; in Portugal’s 18 administrative districts the percentage decline in
publications during the past decade has been between 26 percent and, in

one district, 50 percent. Only two districts, Lisbon andFmgiag’“ :
verified increases in the number of publications.** Certainly s i a-o CUI dar

duction costs help to explain this serious drop; in particular, spectacular
hikes in postal rates have devastated many small, rural publications. In
1974 alone it was estimated that the monthly cost of mailing 5,000
newspaper copies soared from 3,750 escudos to 90,000 escudos.® Post-
1974 developments seem to have aggravated the historic separation of
the press from the rural population. This situation merited the attention
of only a few persons at the recent Journalists’ Congress, but one partici-
pant did put his finger on the problem with the observation that, “The
press is still an urban and coastal phenomenon. The rural country prac-
tically doesn't read newspapers.”’” A recent survey disclosed that,
overall, only 18 percent of Portugal's people read a newspaper daily,
whereas 36 percent listen to radio and 59 percent view television each
day.” Such figures reflect underconsumption of all of these media by
Western European and American standards.

Newspapers and Magazines

Portuguese newspapers represent an anomaly. On the one hand,
strong political, economic and cultural factors, the latter including an
ideological coloring of much of the news, keep the press apart from the
Western European and Anglo-American traditions of a free independent

A Frustrated Fourth Estate: Portugal's Post-Revolutionary Mass Media 19

press. On the other hand constitutional guarantees of the free flow of in-
formation, coupled with an ethics code and statute and a broadly decen-
tralized system of controls, ensure that the press can be an important
force in strengthening Portugal’s young democratic regime.

After the military coup of 1974, sweeping changes transformed the face
of the press, An analysis of Portuguese newspapers and magazines today,
based upon personal observations; interviews with newspaper editors,
reporters, and other media personnel; and a search into the meager
scholarly and journalistic documentation reveals the following key
characteristics: ™

1. Government control of five daily newspapers representing almost 50
percent of the reported total circulation of the daily press.”

2. Government grants to all newspapers, both private and state-
affiliated, of an amount based on circulation, thus disproportionately
strengthening the state-owned newspapers already financed by the
government.™

3. The emergence since 1975 of three influential, privately owned
Lisbon weeklies, Expresso, O Jornal and Tempo, that fill a gap created
by the absence of newsmagazines in Portugal.

4. Financial weakness of most newspapers caused by low circulation,
excessive competition, heavy printing costs, and inflation.

wness in introducing modern technology, such as computerized

Sl
O&'Eiu ‘ur&lems. because of poor revenue and labor union

resistance,’
6. A readership limited to urban, educated and middle- to upper-class

« eitizens, caused by illiteracy in rural areas and the legacy of decades of

cultural deprivation of the people under the Salazar-Caetano regimes.

7. Despite low readership, the widespread perception that the news
media play an influential role in forming political and economie policies

8. The politicization of most newspapers through government appoint-
ment of many newspaper directors or political party support.

9. A long tradition of editorializing in the news columns, in which the
press has been a prime weapon in political combat, as seen throughout
the Nineteenth Century, during the First Republic (1910-1926) and, most
recently, after the 1974 revolution.

10. Notable communist and socialist orientation of journalists
motivated by the general cultural climate stemming from the revolution
and the entry of many new journalists and governmentally appointed
media managers lespecially in 1975, when the Communist Party held
significant influence in government), as well as protective labor laws
making it difficult to dismiss an employee.

11. The small supply of trained journalists caused by Lhe near absence
of journalism education programs.

12. A long tradition of low salaries and equally low social prestige of



20 WARREN K. AGEE and NELSON TRAQUINA

professionals, compounded by decades of arbitrary government.

13. The widespread belief of the political left that state control of the
press is preferable to a purely capitalist system.™

14. Theoretically decentralized control of newspaper operations
through a) a constitutionally authorized system including a national Press
Council (Conselho de Imprensa), b) individual boards of directors govern-
ing the operations of each of the news media, ¢) a journalist-elected
Editorial Council (Conselho de Redaccao) in each news medium, playing
an advisory role in the appointment of editor-directors and with a voice in
monitoring press freedom and pluralism, and d) a Ministry of Mass Com-
munication (Comunicacao Social) providing governmental oversight.'
(Such a system may be regarded as only theoretically decentralized
because, in fact, the government directly appoints the supervisory
boards of state-owned newspapers and exerts undue economic influence
over all the papers.)

15. Specific constitutional guarantees of free access to official sources of
information, professional confidentiality, freedom of publication, com-
petition, and the independence of the professional journalist.™

16. Constitutional limitations to press freedom designed only to protect
a) individual citizens through a “right of rebuttal” and b} “organs of the
State” through punishment for unlawful attack on demoecratic institutions
susceptible of jeopardizing democratic order, as well as P‘dﬁﬁ
threats against public officials.”

17, A deontological code approved by the Journalists Union in 1976 re-
quiring that journalists, among other actions, shall maintain the confiden-
tiality of journalistic sources of information, fight against any internal or
external forms of censorship, distinguish between news and commentary,
correct published errors rapidly, defend the journalist’s right that signed
articles be published only with the author's consent, maintain public con-
fidence in the integrity and dignity of the journalistic profession, and con-
tribute to the formation of a civic capacity of the Portuguese people.™

18. A degree of enforcement of this code of ethics by the 1,500-member
Journalists Union through its legal power of accreditation, the issuance of
professional identity cards and the authority to reprimand journalists for
violations.™

Listed in Table 1 are 21 leading Portuguese newspapers. They consist
of nine dailies published in Lisbon and four in Oporto as well as the three
most influential weekly newspapers, and five other weeklies.®* Even
though Portugal is small (about the size of the state of South Carolina),
transportation difficulties make newspaper distribution — especially in
rural areas — difficult, and none is considered a truly national
newspaper. Oporto's Jornal de Noticias and Lisbon's Diario de Noticias
enjoy the largest circulation among the dailies. Table 2 lists the leading
newspapers that are the official voices of political parties and four sports

A Frustrated Fourth Estate: Portugal's Post-Revolutionary Mass Media 21

tri-weeklies, one (A Bola) with the largest circulation of any newspaper.
Table 1 also reveals the wide range of political orientation as well as the
fact that undoubtedly too many papers compete for too small an available
readership and advertising market. {The Lishon metropolitan area has a
population of approximately one million and the Oporto metropolitan area
about one-half million.)

The government's uneven intrusion into the newspaper marketplace
constitutes the principal problem of the Portuguese dailies. “The private
newspapers receive a government grant for printing costs, according to
circulation, but the state-owned papers also receive the same grant,”
Nuno Rocha, publisher of O Tempo and O Globo, explained.™ In addition
the state-owned papers receive nonreimbursable subsidies to cover the
constant financial deficiencies of most of the papers.™

Jorge Braga de Macedo, assistant professor of economics and interna-
tional affairs at Princeton University, recently conducted empirical
research into the relationship between the newspaper market structure
and “information policies working to preserve a free press, political
democracy, and the traditional link between the two."* Wrote Macedo:

The size and compaosition of the Portuguese newspaper market is such that a substantial
decline in the number of newspapers is necessary for equilibrium to be reached and sustain-
ed, Behind the unstable situation of the last ten years in terms of the demand for pews and

= 7 v gt ained in large part by more explicitly heterogensous reading
ao UI ar elprehc uf tagnating economic environment, there is a tendency for newspipers

with small circulation to disappear. Given the link between newspapers and democracy, this
may be a cause for concern. Nevertheless, the principal problem of the Portuguese
newspaper has been the erratic palicy ol government subsidies which — while it has not
prevented temporary entry — has artificially slowed down the exploitation of economies of
scale.*

Macedoe said that "keeping state-owned newspapers insulated from the
natural economies of scale of the market™ has made it extremely difficult
for newcomers and the industry to operate efficiently and to compete
with other media.* In this regard, it can be noted that newspapers in
1980 divided the Portuguese equivalent of only about US$5.7 million in
advertising revenues among themselves, whereas television claimed
about US5$19.8 million and radio about TIS$8.5 million (US$4.7 million for
Catholic radio and US$3. 8 million for state-owned radio) .**

The government faces a quandary, according to Macedo, because “the
budgetary cost of the subsidies to the state-owned press make it impossi-
ble for the government to design schemes that could lower sunk costs and
also subsidize private newspapers facing a rigid demand by small groups
(their supporters).” As a consequence, he added, “the decline in the
number of newspapers may well be excessive, thus lowering collective
economic and political welfare."™

Rocha, former chairman of the Portuguese Committee of the Interna-
tional Press Institute, has urged that the state-owned newspapers be



aoitsluriid
m!“

000,58
**00E.5d
000,18

000,82

000,00
000,62
000,78
000,18

m&ﬂ.
000,00
000.£8

000,08

000,22
000,01

000,08

000,08
000,08
000,62
000,07

aists on) aisvitg (I :2sitogsiss ol oini bebiv
noitsluotiD (e1ablodaiade sievitg bas siste dlod
ton sved doidw 510 O bas ednsM sh oiat100D 918 2noitqaoxd

[ HJHAT

*er1oqsqewsV ynibsad 2'lsguttoq

noilernsitQ
Isitodibs olysoomab-laine? ylisew ewoigitestq teoM
" 219dsm noiniqo™ vd bassl . yilog
.onil teilsiroe tnsbragabal .yllssw benwo-teilsmuol,
Asieravotinos yldgtH .yblsew dgit-19ined

.fasorqgs nsbasgebal .ylish noifsluntis-tesgisl e'noitsl bensvieini-sisld
.notistnaio Jeilsiooe sds19boM  (bsllotinos atase)

aistaboM .dasorqas Insbnsqebal .ylisb nodaid gaibaad
.noitsinaito

.aail 1adnes-1dgit [s19ney fud ,ewen lesltilog 2aal
.moltsinatto yr1s feinummoD lnisitlo-imel
avitevisenosdoth

.noltsinskto avitavisenod benovieini-elsid

.noltatnsito svitsvisenod
Jydilancetaq gnotts a 1iibd 1einsd

tziflal gnotiz ditw ,noitsatib lahotibs seilsisos ststabelM
.aonsullni ste

bns 1s! insbnagabni neswied bebivib Nsi2 benaviaini-oieie

.2qUOTY Jainummes-01q

.adgir-138n9) .quotg sdsofl enull vd banw0

gideronw0 badeilduT nadW

alevind

argvind
aiavitd

ailduq

aisvitd
asgvitt
ajgvind

yEravotinoal
(lo3non 1svo

aduvitd
aildul
aildul

vlatsving)
{ballo11nas

assvitd

ysbuiiaz

yabind
yeberwdT
ylisb ,.M.A

ylisb . .M.A

lish ,.M.A
wlish . M.A
wlish , M. A
ylisb . .M.A

ylisb , . M.A
ylisb ..M. 1
ylish M1

ylisb M.

vlish ,.M.4

Fundacéo Cuidar o Futuro

Leizylnns leosisilog no yvssH .1dgit-19ime0d

.£801 ni barieiz 1aqaq noomails 2sizitoV b lsntol. banaviaini-alss@
{ballotinon-ats1al

Issisiloq svitavisenos gnibesd Jeinummos-ilns Jeiddgifl
sz o 1o0isinammod

sl O yd bodeildud .2asve [e1wilus no eizsdgm3d
.nolisineito teilsino? bioldsT

;anil 1silsisoe 1o oqqua lenoizsns0 .3dgit 19330
.adgit1ained

aeviTd

atavitd

atnvitdl
a3gvintd
atgvint

a18viTd

ylish ..M. 49
ligh ..M.

vebesuT

wnbzanba'W
enbates
vohind

yebuiae

I
nodai.]

nodeid
nodei.l
oroq()

nodai.l
nodeil
nodeil
nodei. ]
otoq0
oltoq0
nodei.l
nodeil
nodaid

nodeaid

nodei]
aroqQ

nodzi.J-0810q0

nodai.l
nodeil
nodai]
nodall

amed

oezarigxd

gm0l O
oqmsT O
eaivizoV! ob lentol

esisitoM ab oinsild
srlnsM shois1100
oiei(l O

sl 0

o110 ob oiz19moed O

atianel ab oviemitl O

Is5iqed A
1sluqot oinsidd

sodeid shoisitl

odold O

ob1aT A

abaT ebzsidizo¥t

odsi(l O

919c
lsup) & T
eig10

siansmse ()

ib #i gideranw( 4801 visunsl ni ebnstsawan szeuguriod no sldslisve eragaqewan adl w1y seedT*
«7d banwo laliqes) banavisini-atate (€ bas jigidetanwo-atsle tnsrraq D01 aildug ((istiqes 10 gidersnwo
_zraqeqewon vd yllsviboinaq bedaildug 2erwgil motl zrorus a1 vd baallon s1aw 2augit

1ario smoe i 28 Jegutod ai encitslustin 1sqeqawsn 2libus yasqmos o/ . (2atemises l§7909y 918 a1ad batnoeatq asod)l 29tugil noitslustin bodaildug

29tinyon

2189y, 106} Jesq ar3 1ol 1aqan ad vd babivorg srugil nolsiuss amez ol &1 eidT**




160,000

50,000

251(“
N.A.
N.A.
N.A.
N.A.

Circulation®

Orientation
Official voice of Communist Party (PCP).

Private Official voice of Socialist Party (SP).

newspaper, Commentary reveals clear

leftist political orientation.

Sports.

Sports,
Private  Official voice of Social Democratic Party (PSD).

Private  Official voice of Socialist Party (SP).

TABLE 2
Other Portugal Newspapers
Ownership
Private Sports. Country's widest-circulating
Private
Private
Private

When Published
Monday, Thursday,
Saturday
Tuesday, Thursday.
Sunday
Three issues
per week
Weekly
Monthly
Weekly
Weekly

n
Lishon
Oporto
Lisbon
Lisbon
Lisbon

Lishon

City

Lisbo

Name

0 Revord

Gazeta dos Desportos
Pavo Livre

Portugal Socialista
Avante

Acecao Socialista

A Bola

A Frustrated Fourth Estate: Portugal’s Post-Revolutionary Mass Media 25

turned over to cooperatives, including membership by the employees
themselves, and that government support of all newspapers be increas-
d-ﬂﬂ

Unshackled by heavy investment in printing presses and other produc-
tion equipment, with an accompanying freedom from union restrictions
and large payrolls, three Lisbon offset weeklies have developed since
1975 into highly influential and profitable newspapers. The left O Jornal,
the center Expresso and the center-right O Tempo compete head-on for
readership by urban, educated citizens comprising a broad section of
western Portugal extending from the Algarve in the deep south through
Lisbon, Coimbra and Oporto to Braga in the north, Their estimated cir-
culations are in the 60,000-80,000 range. Expresso, published each Satur-
day, is the oldest, having been founded on January 6, 1973, by a group of
10 journalists headed by Francisco Pinto Balsemao. The group gained
capitalization by selling 40 percent of its stock to a bank. The weekly has
grown steadily through three periods, the first during pre-revolution cen-
sorship and the second and third marked by Balsemao's entry into
government service."'

Editorial decisions at Expresso are made largely by consensus. "The
heads of our departments are called organizers, not editors,” reporter
. ) Jose Judice said. “On the foreign desk, there is no discussion. On the
undagao CUI dar 0O mm nomics desks, others enter into the discussion. All of us

i a Monday morning meeting with the advertising staff. The
chief news editor moderates this meeting. At 7 p.m. each Friday deci-
sions are made concerning page one.” Free-lance writers contribute
about 40 percent of the copy. There is one full-time correspondent in New
York City. Others free-lance in Paris, London, Bonn, Rome, Madrid and
Moscow, and in Brazil and the Azores. They are paid per article, but are
considered permanent and report only for Expresso. Press association
reports are provided by ANOP, Reuters, Associated Press and Panorama
(Italy), augmented by services from the London Observer and Newsweek
magazine in the United States.

O Jornal, published each Friday, was established May 1, 1975, by a
group of 15 journalists, now mostly 30-45 years of age. “"We had worked
together under the old system,” said the associate editor, Manuel Beca

v Murias. “We thoroughly enjoyed the absence of censorship in 1974, but
by the middle of 1975 we saw political control present in the reporting of
state matters in the media. Journalists were shifted about six times. Ask-
ing ourselves what to do, we decided to organize so as to work without
being compelled to follow a particular party line.” The founding group
consisted of two graphics people who had returned from exile in London,
one photographer and 12 generalists. “"Not one escudo was available,”
Murias continued. “We tried Lo incorporate, but could not. The newsprint
suppliers wanted cash in two weeks. Advertising prospects were low. We

rt-pnﬂT!«'I in the newspapers. No company audits newspaper circulations in

*These are estimated circulation figures based on periodic

Portugal, as insome other countries.



26 WARREN K. AGEE and NELSON TRAQUINA

convinced a small publishing company to help. We finally signed a con-
tract, receiving 40 percent of the business in return for capital but under
an agreement that we would be entirely responsible for editorial content,
fully in command. With only 40 percent of the shares in the corporation,
we protected ourselves in many ways."

Capitalization consisted of only about 300,000 escudos (then the
equivalent of approximately US$150,000). No salaries were paid during
the first six months. "However, we were an immediate success —
something fresh,” Murias remarked. In November 19875, as the political
process moved away from a Western-style democracy, circulation peaked
at 135,000, but then dropped to 30,000, almost forcing the company out of
existence in August 1976. O Jornal survived that crisis, and in early 1982
the journalists purchased all of the remaining shares.

O Jornals policy, according to Murias, is to maintain the smallest possi-
ble operation, with the least possibie fixed expense. Only about 120 per-
sons, including 25 journalists, are on the payroll of the newspaper and its
ofishoot, the show business weekly Sete. “We have kept together during
all the political changes because we placed professionalism first and
politics second,” Murias said. “Everything is decided by consensus. The
staff is publicly elected by the shareholders for one year, and they may be
re-elected. The news editor is elected by all of the reporters and editors.
The assistant news editors are appointed by the editor.] Full-timb-con-
respondents are maintained in Oporto and Paris, with pait‘tirne ¢or”
respondents providing about one article each week from London,
Brussels, New York, Bonn and Madrid. O Jornal publishes from four to
six pages of international news and comment each week.

O Tempo, published each Thursday, was founded in 1975 by editor-
publisher Nuno Rocha. Rocha said the newspaper sold 150,000 copies in
its third week of operation.*® “But every newspaper plant was raided,"
Rocha said. "Ours was the first to start up after the communists lost
power. We have been bombed three times; we kept going.” The company
also publishes the monthly Tempo Documentos, the weekly Tempo
Medicina and two other publications, Publituris (for tourism) and Equipa
Hotel. The firm owns a photocomposition plant and a subsidiary com-
pany. Rocha also owns shares in the Lisbon morning daily, Correio de
Manha, and recently started an afternoon paper, O Globo, that reaches
the newsstands before its rivals and is sold for less {15 escudos compared
to rivals’ 20 escudos). Approximately 500 persons work on these publica-
tions, in comparison with about 1,050 employed by the leading Lisbon dai-
ly, Diario de Noticias. Fifty-five persons are employed by O Tempo, and
there are about 20 foreign correspondents. Rocha has upgraded the
paper’s technology with the addition of video display terminals for use in
the advertising and business departments, as well as a Datasaab terminal
to handle invoices.

A Frustrated Fourth Estate: Portugal’s Post-Revolutionary Mass Media 7

Not only are these three weeklies influential in Portugal but they also
are sold on newsstands in some cities of France, where an estimated one
million Portuguese reside.” As previously pointed out, they fill a vacuum
created by the absence of newsmagazines in Portugal. One recent at-
tempt to establish a newsmagazine, Opcao, did not reach its third an-
niversary. The lack of newsmagazines is symptomatic of a general
weakness of magazines in Portugal. Beyond two traditionally oriented
women's magazines, Cronica Feminina (estimated circulation, 220,000)
and Maria (150,000), and the weekly television guide TV Guia (140,000, a
few fluctuate between 30,000 and 50,000 in circulation, but most do not
reach even 15,000.

The 1974 wind of freedom did not just bring Playboy and more risque
publications to Portugal. (An early attempt to make money with a Por-
tuguese centerfold imitation of Playboy attracted little interest and fail-
ed.) It also swept away old titles, and few magazines in Portugal today
have been in existence for more than five years. Two newcomers to the
women's press are Ela and the feminist monthly Mulheres. Both TV Guia
and the smaller-circulating TvTop have appeared in the last few years.
Even the more luxuriant and necessarily more expensive picture
magazines high on social gossip, Nova Gente and Mais, are novices. The
weekly Mais was started in 1982 and it, like most other magazines, has
yet toyprioyg gtwill be a newsstand fixture. Newcomers of note are the
weekly-Vornal da B.D.,* dedicated to comics, and the monthly Espaco
Reporter (10,000 circulation). A tourist industry-oriented monthly
magazine, Espaco T, continues to publish, but recently dropped its
English and French versions.*

In contrast with the small-staffed weekly newspapers housed in old
quarters, Lishon’s oldest daily, Diario de Noticias, a letterpress publica-
tion, occupies a large, modern building on the city’s principal downtown
boulevard. Although state-owned, its edilorial orientation, under
respected Mario Mesquita, is considered independent and moderate. "1
have complete editorial freedom; I am my only censor,” Mesquita said.”

Diario de Noticias, founded in 1865, is heavily unionized. Despite some
union objections, it is beginning to acquire video display terminals, used
first in the advertising department. The paper is a newspaper of record,
regularly reporting such bulletin board items as airlines and shipping
schedules, the location and telephone numbers of emergency operations
and other public announcements. The pages are standard-sized. Its news
stories are more objective in nature than those in most other Portuguese
dailies. Its conservative appearance also contrasts sharply with that of
most other Lisbon dailies, many of which crowd their pages with a jumble
of stories and headlines and make heavy use of color.

When its long-time rival O Seculo ceased publication in 1976, the morn-
ing Diario de Noticias was challenged only by the highly political O Diario



28 WARREN K. AGEE and NELSON TRAQUINA

and O Dia until Correio da Manha appeared on March 19, 1979, Started
with a nucleus of journalists recently unemployed due to the closure of
the morning daily, A Luta (last issue dated Jan 7, 1979), Correio da
Manha brought a breath of fresh air by simply ‘giving readers a heavy
dose of combat journalism (characterized by the strident promotion of
causes) and giving readers a heavy dose of something other than politics.
It plays up crime and human interest stories, often relegating the Prime
Minister's speeches to inside pages. It is a highly diversified newspaper
with sections on such hobbies as stamp collecting and shortwave radio
and with crossword puzzles. The newspaper's motto, “a different way of
informing,” exemplifies its desire to break with the general homogeneity
of the press.* But content is just one of Correio da Manha's innovations.
The newspaper has an active public relations policy complete with
stickers for taxicabs and the sponsorship of many contests, including the
1982 edition of the Miss Portugal pageant. There is one other important
innovation: the newspaper turns a profit.

Started about 40 years ago to challenge the then-dominant Diario de
Lisboa, Diario Popular is Lisbon's leading afternoon daily, but circulation
has dropped substantially from its January 1974 high of 130,000. It is the
first newspaper to make public its circulation, printing its average cir-
culation during the preceding month and the circulation of that day exact-
ly one year previously. Some dailies do not dare to mention eircfilation
figures, past or present; the practice is illegal but it contiaues.

Heavily identified with left currents during the revolutionary bath,
Diario Popular has softened its aggressive course but still remains
politically left and independent from any political party. It has a com-
paratively large staff of 52 newspeople (compared to A Capital's 30) that
is organized much like most other Portuguese dailies:* 1) Director, 2)
Assistant Director, 3) Chief Editor, 4) Assistant Editor, 5 Staff
Secretary (organizes agenda), 6) Departments (two to five newspeople
each) for International, National Politics, Economy, Social (Labor, In-
formation, Education), City, Regional and Sports, 7) Photographers (five)
and 8) Support Staff (includes archives).

Diario Popular is one of three public enterprises. Its capital is owned
entirely by the government and its operations are governed by a specific
law and by statutes (passed in 1979). The newspaper's administrative
body is the Conselho de Gerencia (governing council), headed by a presi-
dent appointed by the government. It is this council that neminates the
newspaper's director and assistant director after hearing the opinion of
the Conselho de Redaccao (newspeople's staff council). But the 1975 press
law specifically declares that the nomination of a newspaper director
needs the approval of the paper’'s journalist council, whereas, according
to the conflicting statutes, the approval of the newspeople's staff council
is not necessary — an unusual limitation of this latter council’s power in

A Frustrated Fourth Estate: Portugal's Post-Revolutionary Mass Media 20

the public newspapers. This is important because the current director of
Papu!xr was appointed in 1980 over the oppesition of the
paper s news staff in what journalists deemed an illegal appointment
g to the press law. The government argued that the nomination
as not illegal precisely because the statutes governing public
newspapers do not convey a veto power to the newspeople's staff council.

Unlike most of the press, the prestigious Diario de Lisboa has largely
maintained its identity over the years. Despite the repression under the
Salazarist regime, it tried its best to express opposition opinions, even if
they were ladled in between the lines. It also has maintained its director,
Antonio Ruella Ramos, who has outlasted all the political turbulence of
past years and is proud to be the dean of newspaper directors. Diario de
Lisboa is one of Portugal's intervened newspapers. With the nationaliza-
tion of the banks in 1975, part of its capital became state-owned but the
majority remained privately owned. “I have complete freedom of expres-
sion,” Ramos said, “but as director I must read all the copy and tone down
some comment. I am the only censor of the paper.” Generally identified as
sympathetic to the Communist Party line, Ramos said the newspaper had
faced a number of libel suits, but that none has been won in the courts. '

In Oporto, twe center-right dailies, O Premeiro de Janeiro and O Com-
ercio do Porto, and one socialist-oriented daily, Jornal de Noticias, com-
peté Tor rpaderghip among the largely conservative population in the nor-
thern part of Portugal. O Premeiro de Janeiro got its name from a revolu-
tion by Oporto merchants protesting taxation, beginning on January 1,
1869. It began publication the following December as Janeiro's
Revolucao, but soon changed its name. The newspaper is constructing a
new building, converting its production process entirely to photocomposi-
tion, and aiming for a bright future for Portugal and itself. “In Portugal
there is too much of a 'fado,’ ‘destiny,’ looking-back-with-anger' type of
thinking,” the editor, Feytor Pinto, exclaimed. “The past is the past.
Even the older journalists are coming around to this type of thinking. We
go from one six-month stage to another in our planning and execution.
We seek stabilization, even to create a new image — a new rightist im-
age."'®" The government's spokesperson handling relations with the
foreign press under the old regime, Pinto fled to Spain in 1974, remaining
in exile there for six years. Returning, he accepted appointment as
editor-director of O Premeiro de Janeiro and immediately faced credibili-
ty and recruiting problems. Other newspapers raided the paper for
talent. After almost 250 persons applied for the openings. Pinto hired
eight new journalists, including one with a Ph.D. degree and another
with a degree emphasizing mass communication.

Founded in 1854, O Comercio do Porto is the oldest newspaper in Por-
tugal. It is one of the intervened newspapers, with the state owning 45
percent of the capital, 40 percent belonging to private sources and 15 per-



30 WARREN K. AGEE and NELSON TRAQUINA

cent the property of the newspaper itself. Despite the confusion as to
ownership, Ediz Joaquim Queiroz affirmed his independence. “We have
complete freedom of operation, with no undue influence from any
quarter,” he declared. Asked if the newspaper would criticize the Prime
Minister, Queiroz replied: “We have done it; if we want to be free, we
must do so.” Five libel suits were filed against the paper in 1975, but none
since.'? The editor said O Comercio do Porto was the first Portuguese
newspaper to begin using photocompeosition, with thin plates placed on
the presses. Already, a second-generation on-line computer system has
been installed for video display terminals, used in producing advertising
mig;other state-intervened daily is Jornal de Noticias. Since July 1978,
the newspaper has enjoyed the reputation of being Portugal's largest-
selling daily (“500,000 people read our paper”). It occupies all seven
stories of one of the few modern newspaper buildings in Portugal. '._I‘here
are about 500 employees, most of them unionized. A representative of
Editor Alberto de Carvalho said that about 45 video display terminals are
in use, primarily in advertising. “We have had only minor problems with
the unions in the introduction of this equipment,” he said.'” In a deter-
mined effort to become the national newspaper, copies are transported
daily by truck to Lisbon and other cities. “We are gom.g to conquer Por-
tugal when we overcome our technological problem: " t..l 12 :Fl L’E‘:ilt szl
“Portugal needs a strong morning newspaper.” The official said “there is
absolutely no censorship” of the newspaper. “Our paper has two faces —
one political, the other news,” he remarked. “We need to improve our
as g

ponE::ce:lpt f‘::cit!.s location near Coimbra Utﬁversity: Diario de Chc'm:bra, a
poorly printed, tabloid-sized newspaper of approxm'fste!y 10000 circula-
tion, is typical of the famished regional press. The editor, Lino Vinhal, ex-
plained several problems faced by his and other newspapers:

wspaper situati pereen circulation is in the main cities. Only
nxﬁmnlrﬁmmﬁ m - thu': :‘n?tndlm;?nm in the country. In
Coimbra, the circulation of all papers is only 8,000. Considering that Coimbra has a popula-
tion of 100,000, this represents a readership of only 8 percent in the city."™
Vinhal said television cannot be blamed because “reading was no better
before it came along two decades ago."” He continued: "Portugal does n‘ot
yet have good journalism because we are not close enough_ to the publie,
to the country's basic power. Qur newspapers are Loo political - to the
right, to the left. It is difficult to find a paper that is not left or right. But
a few are independent and seeking the truth.” .
Vinhal's remarks highlight an imperative f[or Porurlgal s young
democracy and the newspaper industry: cultivate basic efiuc:atlon.
especially the art and the habit of reading. At a recent Journalists' Con-

A Frustrated Fourth Estate: Portugal’s Post-Revolutionary Mass Media 31

gress in Lisbon, one journalist condemned the homogeneity of the press’

-- content and its elitist language:

nhmm:hwmmwimmmmmmwmhmmﬁmm
sbout and become more preoccupied with that segment of the population that cannot
decipher the news it receives, We are still producing a press that is rejected by a large part
of the people who could read it. '*

Certainly the success of the show business weekly Sete (80,000 circula-
tion) and particularly the tri-weekly sports newspaper Bola (160,000 cir-
culation) indicates that Portuguese newspapers might well increase their
circulation if they offered a more attractive product and simpler
language. Certainly the historic lack of professional journalistic education
accounts for widespread insensitivity to a common law in Journalism:
write so even the milkman can read and understand it.

Press Associations

Portugal started 1982 with one news agency, Agencia Noticiosa Por-
tuguesa (ANOP), and by the end of the year had another, Noticias de Por-
tugal (NP), in the latest example of crude government handling of the
media. ANOP was created in 1975 to replace the old Agencia National de
Informacao (ANI), which was privately owned but intimately tied to the
Salazsristidictitorship. ANI and another, smaller agency, Lusitania, had
been acquired by the government in 1974, By 1978, ANOP's statute was
approved by Parliament, specifying it as a public enterprise.'” Under the
statute, the government directly appoints a three-to-five-member ad-
ministrative board (Conselho de Gerencia) that selects the editor-in-chief
and also recommends money allocations, in the form of government sub-
sidies, for the agency. The board can be dismissed at will by the govern-
ment (Article 9-2),

Under the measure, the board's nomination of the editor-in-chief
(director of information) must be submitted for approval by a seven-
member Council of Journalists, elected by ANOP newspeople. This provi-
sion was made in the wake of the appointment in 1976 of a director with
no background in journalism. The council's voice was heard in the rejec-
tion of a proposed editor in late 1981. A workers' commission, comprised
of all ANOP employees, also examines nominations. The commission
oversees internal matters concerning the budget and fiscal policies and
exercises the right of access to documents. The commission's power in
regard to editor nominations, however, is limited to recommendations.

The agency formerly received dispatches from a number of press
associations: United Press International, Associated Press, Reuters (add-
ed in 1981, ending years of direct service by the British agency to Por-
tuguese newspapers and broadcast stations), DPA (West Germany),



32 WARREN K. AGEE and NELSON TRAQUINA

EFE (Spain), Tass and Hsin-Hua (New China News Agency), as well as
the national news agencies of Mozambique, Bulgaria, Morocco, East Ger-
many, Yugoslavia, Romania, Iran, Hungary, Poland and Cuba. Agence
France-Presse distributes directly to its Portuguese clients. )

Of the agency's 118 journalists,'™” approximately 80 to 85 serve in
Lisbon and the others on bureau staffs or as part-time stringers
elsewhere in Portugal and abroad, including Madrid, London, Paris,
Brussels, Bonn, Geneva, New York, Tunis, Cape Verde, Mozambique,
South Africa, Zimbabwe, Macau, Kuwait, Sao Paolo, Caracas, Rome,
Barcelona, Belgrade and Bucharest. There are four news desks: 1) Por-
tuguese, distributing news domestically; 2) Africa, serving the former
colonies of Angola, Guinea-Bissau, and Mozambigue; 3) the Portugggse
press abroad, which receives two daily bulletins except for one daily hlu!g
distributed in Brazil through United Press International; and 4) news in
English and French, sent to some foreign newspapers, certain embassies
in Lisbon, the Arab countries and Eastern Europe. The staff has
language expertise in English, Spanish, French and German.'®® The
latest available statistics fixed the number of ANOP clients at 158.'%*

Theoretically, the government does not interfere in news operations,
said Jose Manuel Barroso, former director of information for ANOP,
operations, and it usually does not. But, he added, this depends upon the
editor-in-chief because, according to law, only the editor has the power to
determine the content of the news."*° Because the sale ofjmew}s 1rciiaing
that of ANOP's economic service, both in Portugal and abroad, has be¢n
insufficient to meet expenses, the government must provide 70 percent of
the agency’s income. The total sum of government subsidies had
skyrocketed since 1975, going from the Portuguese equivalt-‘.nl of about
US$40,000 to the 1981 high of US$1.8 million."' While inflation accounts
for part of the sharp rise, the ranks at ANOP have :w.'elled. to 259
employees — 47 percent of whom are providing administrative anfl
technical support.'? The consequences of such heavy economic
dependence on government were underlined by Barroso:

The government always has the power to pressure the administrative board and indicate
the direction that the news should take. But I must say that during the last five years the
agency has been really independent of government in its handling of the news. _

We need, however,. to move a stop further from government copu_-ul. We would like for
ANOP to be a cooperative run by the press. but that would be difficult because the Por-
tuguese press does not have enough money to support such a system, bo..whal more and
more Portuguese journalists feel is that a new step could be applied. }%e need a more
balanced system — an operation owned by the state and by the press, a kind of system like
that governing Agence France Press.

Only a few months later, the center-right government, led by former
journalist Francisco Pinto Balsemao, moved in that direction. On July 27,
1982, the formation of a news agency cooperative was announced,

A Frustrated Fourth Estate; Portugal's Post-Revolutionary Mass Media 33

although no name had yet been given to the agency. Two days later, the
government unceremoniously announced in a laconic communique that
ANOP would be closed and would cease its functions immediately and
\that the government would sign an agreement with the new cooperative
' that existed only on paper. ANOP's Conselho de Gerencia resigned. For
Jmonths the government had economically strangled ANOP by refusing to
grant subsidies to pay salaries, and ANOP defaulted in payments to its
foreign clients such as United Press International. In 1982 ANOP owed
UPI about US$/60, eop .

Secretary of State for Social Communication Jose Alfaia sought to
justify the closing of ANOP with the observation that it was overstaffed
and a heavy money-loser, Moreover he presented the action as a move
away from government control of news.'"* At the recent Journalists’ Con-
gress a member of ANOP's Conselho de Redaccao rebutted Alfaia’s
arguments and held the government responsible for overstaffing.'* An-
tunes said the government-appointed administration, headed by Valy
Mamede, had increased administrative personnel by 60 since 1980 and
had created several departments of little economic rationale. He pointed
out that ANOP journalists in 1981 had demanded a complete accounting
of how ANOP's money was being spent. Antunes concluded:

During the past two years. the agency has endured unfit and sbsurd mismanagement.
Tlieygo verpiniinl's| [egpunsibility for the degradation of the company should be made clear:
first, for appcinting incompetent managers; second. for approving job placements, now
charging the agency is overstaifed.

Despite general opposition to the government's attempt to extinguish
ANOP, even from within the government, Alfaia marched forward on his
personal crusade. He stood alone before Parliament to defend his policy
and presented his resignation when no other member of government
showed up that day to suppert him. Prime Minister Balsemao refused to
accept the resignation and reiterated his support of Alfaia’s policy. The
International Press Institute sent a telegram to Balsemao declaring,
"Your policy supports a media independent from government, which is
the basis for a free press.”'**

In late September, ANOP's newly appointed administrative board an-
nounced the collective firing of 147 of the ageney's 259 staff members.
Under the cloud of imminent unemployment and with seemingly no hope
of government funding to pay salaries, many ANOP journalists began to
abandon a sinking ship. Attracted by higher salaries, some of ANOP's
best journalists joined the new agency, NP, which began operations
November 2, 1982. All foreign news agencies, except EFE (Spain), broke
contracts with ANOP to sign with NP. The agency had an estimated first
year budget of the Portuguese equivalent of approximately
US$2,142,000.'



84 WARREN K. AGEE and NELSON TRAQUINA

Critics of the ANOP closure questioned whether the new agency would
be entirely free from government control since the majority of NF's board
of directors would be representatives of state-controlled communications
organizations. In addition the new agency would still be very much
dependent upon government money. Although no subsidies were envi-
sioned, the government planned to purchase the agency’s services; in-
deed it provided the agency with the financial security that it had always
denied ANOP by signing an agreement guaranteeing the annual payment
of 140 million escudos (about US$1.5 million) for 1883 and 1984.'"*

The situation remained unresolved in the spring of 1983; both news
agencies were operating in fierce competition awaiting the arrival of a
new government fresh from the resuits of previously unscheduled
parliamentary elections. But the prognosis seemed bleak for ANOP jour-
nalists, completely dependent upon government funding and thus ex-
tremely vulnerable. ANOP seemed to be fading from existence. For
many months ANOP workers had not known whether they would ever be

paid; some were taking accumulated leave; and some of those who re-
mained were seeking employment elsewhere.

In January 1984, however, the government announced that it would
maintain both ANOP and NP, with the promise that they would be given
equal treatment. Because of ANOP's poor budgetary situation, additional
staff reductions would take place. The government whuld jgesk) aneys
statute providing that ANOP be operated much like Agence Frande-
Press, with both the government and participating media organizations
overseeing operations and the government supporting the agency finan-
cially. Given Portugal's budgetary woes, however, it remained pro-
blematical whether both ANOP and NP could be long maintained.

Radio

Portugal's first station (Radio Hertz) began broadecasting in 1914. More
than 20 privately owned stations, including the staff-owned Radio-Clube
Portugues (1928), blossomed before the creation of the state-controlled
Emissora Nacional in 1985. The Catholic Church realized the importance
of radio and went on the air with Radio Renaseenca in 1938. Today only
two major station operators survive: the Catholic Church and the state.

Portuguese radio has undergone several changes since the 1974 revolu-
tion. Throughout the revolutionary period, radio was heavily dominated
by communist and other leftist forces. Radio Renascenca was occupied by
radicals and became one of the prime centers of the political battle. After
the November 1975 defeat of the leftist military factions, the Sixth Provi-
sional Government returned Radio Renascenca to the church. It also na-
tionalized radio (except for the Catholic station and two small operations),
thus creating a single public enterprise known as EPR.”** In 1976 the call

A Frustrated Fourth Estate: Portugal’s Post-Revolutionary Mass Media a5

letters became RDP — Radiodifusao Portuguesa.'*’

The American listener, accustomed to innumerable choices, likely
would find Portuguese radio boring. Scanning beth the AM and FM
pands, a Lisbon listener would find only five programs on the following
‘$tations: RDP-Antenna One (same programming on AM and FM); RDP-
Program Two (separate programming, but identical on its AM and FM
bands); RDP-Radio Comercial (separate programs on AM and FM); and
Radio Renascenca (same programs on AM and FM, with slight regional
differences on the latter).

The Council for Social Communication, whose members are elected by
a two-thirds majority vote of Parliament, supervises government radio.
Until 1982 each station's operations had been managed by a five-member
Administrative Council with full powers under Article 25 of the statutes.
The council president and one other member were appointed by the
government; the vice-president and still another member were
nominated by a general assembly “composed of representatives of public
users’; and the fifth member was elected by RDP workers themselves. '
The council set budgets and selected the director of each station. The law
required the council to guarantee “ideological pluralism” and financial
honesty, but the body actually had little power to influence day-to-day
operations and, in fact, was too partisan itself properly to exercise its
rdle '*’

In an attempt to reduce huge operating deficits, an economic plan was
put into effect in 1982. It called for government loans, increased advertis-
ing and the effective collection of a tax of approximately US$36 on every
radio set in the country, Under this tax system, inaugurated in 1936, Por-
tuguese are asked to declare their sets annually; fines are levied for those
found with sets on which the tax has not been paid. The financial plan also
called for a reduction in the 1982 staff of more than 2,000 workers.

RDP-Antenna One is the prototype of public service radio. It transmits
non-specidlized and diversified programs containing information of possi
ble use to the listener. Three of seven production units supervise each of
the morning, afternoon and evening program periods; there are separate
preduction units for religious, musical, sports and field programs.

Antenna One offers about 25 news programs daily. The 104 journalists
are divided into two major groups. The central staff produces specialized
news material based on news agency bulletins, copy from cor-
respondents, and full-time reports and stories carried on broadeasts from
other countries. The second group. the continuing service staff, is divided
into five units, One produces the hourly news bulletins and the others the
four major news broadcasts at Ta.m.. 1 p.m., 7 p.m. and 11:30 p.m. An
editor and associate editors supervise the entire operation. '

Morning programming on Antenna One consists mainly of light musie,
talk and general information. The programming becomes more regional






38 WARREN K. AGEE and NELSON TRAQUINA

There 'putmrplﬁutnhimplﬂhl—smteﬂmimdemdkﬂmﬂshbeb
wmu:szﬂoﬁm.mwukmmmhmmnmmwwbe@mh
more tthanthehzformlﬁnnpmvﬁedmtmgnmtmﬁm.mﬂnly
because of the influence of political parties, through individual journalists, on the govern-
ment’s stations. The latter respond to the changes in government.

Certainly in 1983 radio in Portugal is at its age of maturity as a mass
medium. Television, with its remarkable advances in the late 1870s az_u'l
early 1980s, undoubtedly has replaced radio as the most influential
medium, but radio still reigns supreme in terms of diffusion among the
people. According to RDP data of 1978, 83.5 percent of the- Portuguese
population possesses one or more radio sets, as compared vv}th 66.3 per-
cent with television sets. Radio is extremely well-implanted in all regions
of the country and at all ages and levels of the social ladder.'*® According
to 1980 radio audience studies, 40 percent of Portuguese more thfm 15
years of age listen to radio at least once a day. Radio consumption is
greatest in the urban areas of Lisbon and Oporto and along the Atlantic
coast, and weakest in the interior. Throughout the week and on
weekends as well, radio listenership is greatest at lunchtime, mostly bet-
ween 1 p.m. and 1:30 p.m., when major news programs are aired.
Overall, more men than women listen to radio."”’

TABLE3
Percentage Share of Radio Audience*
Area RDP-1 RDP-2 RDP-RC  RDP Total RR
G. Lishon : 23.2 3.2 49.3 T0.3 207
G. Oporto 17.4 5.0 215 6.9 53.1
Coast 23.3 45 33.0 §7.6 424
Int. North 30.5 5.5 20.7 54.9 45.1
Int. South 48.8 3.4 34.8 4.8 25.2
Nationally 26.7 4.3 33.9 61.0 39.0

*Source: RDP-GEP (Gabinete de Estudos e Planeamentol,
Audiencia e Opiniao — Ano 1980.

Altogether the state-controlled RDP has more lister)ers than the
church-controlled Radio Renascenca everywhere except in the greater
Oporto area. RDP's superiority is clear in the greater ‘Llsbon area and in
the South. (See Table 3.) Individually, Portugal's leading radio station is
Radio Renascenca, clearly dominating each of the others in greater Opor-
to and the northern interior. Among public stations, RDP-Radio Comer-
cial has a greater audience than RDP-Antenna One. RDP-Progra.m Two,
with its classical music, has a much-reduced audience. RDP-Radio Com-
ercial is greater Lisbon's No. 1 choice. RDP-Antenna One clearly leads
the others in southern Portugal.

A Frustrated Fourth Estate: Portugal's Post-Revolutionary Mass Media au

The ratification of a basic law for radio broadcasting was anticipated by
early 1984, No general, all-encompassing law concerning radio has been
passed since the revolution. A proposal recently presented in Parliament
by the Communist Party envisioned ending the virtual state monopoly of

? 2\ radio, but political instability precluded debate on the issue. Although a
N “\few “pirate” (non-authorized) broadcasts have been heard in recent
**" _ & |years, nothing has yet occurred in Portugal rivaling the late-1970s out-
\) o / break of illegal stations elsewhere in Europe, particularly in Italy.

y.

Television

Portuguese television has been state controlled since its inception, and
Article 38-7 of the 1976 Constitution expressly states that television can-
not be privately owned. The government entered the television business
in 1955. Regular broadcasting began in 1957 after a half-dozen other
European countries instituted television programming. Politicians from
the old regime in Portugal established the station. Drawing on state
funds, public subseriptions and aid from private radio stations, they ac-
cumulated US$2.5 million capitalization for the enterprise. Because of the
small capitalization, Radiotelevisao Portuguesa became more and more
dependent upon government subsidies.

Salazar perceived television as one of the major probiems with which
wis roverfimerithad to cope. “He did not like to have television in Por-
tugal," former station president Soares Louro said. "When (U.S.) Presi-
dent John F. Kennedy was assassinated, I wrote the dispatch, and we
were the first in Europe to broadcast the news. Salazar wanted to know
how television could move so quickly. Gradually, he became very much
interested in television, considering that it had become a permanent in-
stitution.”!**

With the revolution of April 25, 1974, Portuguese television came
under the total control of the successive governments and has remained a
public service since. Effective control is maintained in two ways: 1)
through government subsidies, which augment a steadily growing income
from commercials, and 2) through the direct appointment of the RTP
president by the government.

The Television Law, passed on November 29, 1979, expressly states
that programming should respect “ideological pluralism, insuring free ex-
pression and confrontation of different currents of opinion and guarantee-
ing objective information.”"** But accusations of pelitical manipulation of
television have been constant over the vears. Al the recent Journalists'
Congress, one participant underlined this problem and its effect on the
Conselhos de Redaccao (newspeoples' staffs), whose deliberations are
merely advisory, as in other public enterprises: “The Conselhos de
Redaccao have faced growing obstacles in their activities. At RDP and at



40 WARREN K. AGEE and NELSON TRAQUINA

RTP, journalists elected to the conselhos have confronted situations of
harassment.”" In Parliament, a “white paper” was presented in 1982
alleging continued violations of the law through the practice of promoting
products in Portuguese-produced programs; the recent and only Por-
tuguese soap opera, “Vila Faia,” was cited as one exampla:“‘ :

The government has been lavish in its support of Rndiotelew:nsao Por-
tuguesa. In Lisbon hundreds of employees work in 8 new elght-stlnry
building in the northern part of the city and in several older but spacious
structures on a hill farther east. Even so, a former movie house has been
acquired to augment the studios. Engineering, programming, produc-
tion, educational and administrative offices possess the latest models of
equipment anywhere. Archivists use both card files and a computer for
the documentation and rapid recall of tape and film needed for news and
other programs. Videotape is processed in the station’s laboratori.es. A
staff of 187 people (up 83 percent from 1977 figuresi is employ.ed in the
news and information division, some constituting highly :poi?de teams
that use the latest electronic newsgathering and transmission equip-
ment.'* Signals are sent to a tower north of the city for transmission

hout Portugal.
thr'l“,l";legoplm‘tatzn divgion of RTP covers activities in the northeffn half of the
country. Signals are fed to the Lisbon base for incorporation into thg u.:_tal
programming. Oporto employees are housed in a spacious ey baildirie
atop a hill on the northeastern outskirts of the city. The station nas 1is
own doctor, a large swimming pool, and an employees’ restaurant with a
magnificent view of the valley and rolling hills to the north.

In both Lisbon and Oporto, news is received on teletype machines link-
ed to the Portuguese mews agency, to Agence France Press and,
significantly, to the Secretary of State for Information. Correspondents
are maintained separately for RTP1 and RTP2 in London, Madrid, Rome.
Moscow, Paris, Brussels, Geneva and Jerusalem.'"’

Largely because a system of mass communication education has not yet
been developed in the Portuguese universities, an ambitious educational
program has been created within RTP itself. The Department _of Educa-
tion occupies one floor and half of two other floors in the elght-su_zry
Lisbon building. A curriculum of approximately 40 courses of varying
length is offered for present and incoming employees. These range f_rom
the technical (such as video and audio operation, special effects, anima-
tion, lighting) to the professional (news reporting, inberviuwingi to
general education (a seminar dealing with political science, constitutional
law, world institutions and contemporary history)."

Television has fascinated the Portuguese, just as it has people in most
other countries. Indeed television became a truly mass medium by the
late 1970s. The number of registered television sets mushroomed from
nearly 400,000 in 1970 to almost 1.4 million in 1980, an increase of more

A Frustrated Fourth Estate: Portugal's Post-Revolutionary Mass Media 41

than 250 percent.'”® Because of high energy costs, the two government
television stations (Channel One, operating on very high frequency, and
Channel Two, started in 1968, on ultra high frequency) broadcast only
seven hours on weekdays, but longer on Saturdays and Sundays. Color
television was introduced in 1980, In 1982 Channel One began morning
broadcasts and Channel Two started a teletext service — the most recent
isplays of television's continued expansion in Portugal.
The most popular programs are television series produced in the
ted States, such as “Dallas” and "Hill Street Blues" (called “The
Ballad of Hill Street” in Portugal). Ranking next in popularity are movies
from the United States, England, France, Italy, and occasionally other
countries. Subtitles are added in Portuguese; there is no dubbing of
voices. Sports attractions, mostly soccer matches, and Brazilian
telenovellas (soap operas) are highly popular. The novellas, in Por-
tuguese, are shown during prime time and are so popular that many
movie houses interrupt their films with intermissions so that those atten-
ding may view the programs on sets in the foyer.

The long-running “Telejornal” news program begins about B p.m. after
most of the late-working populace has returned home. Frequently,
however, the program is delayed by the presentations of various
ministers of government, who demand often lengthy periods of time to
presént, thie, govennment's viewpoint about strikes, economics, finances
ard sundi'y wthier‘matters. According to Article 40 of the 1976 Constitu-
tion, political parties and labor and professional organizations are
guaranteed air time according to the size of their constituency. For exam-
ple, under the “direito de antena” (Article 17 of the 1979 Television Law)
requirement, the Communist Party was allotted 15 minutes of prime time
on Channel One on February 8, 1982, During elections, equal time for all
parties is guaranteed, and the policy is rigidly followed.

In addition to “Telejornal,” there are other news programs, often also
including interviews with political leaders, and debates. “Talking heads”
{newscasters reading copy) predominate. There is substantial video
coverage of events throughout the nation as well as Eurovision satellite
feeds of news elsewhere in the world. Most of the domestic news is
covered by teams operating from the principal studios in Lisbon and
Oporto. Visits by television crews Lo rural areas in Pertugal do oceur, but
critics have accused Portuguese television of restricting television
cameras too often to the VIP room at the Lisbon Airport. The 1952 visit
to Portugal by Pope John Paul the Second was ceremoniously covered by
crews who followed the Pope everywhere. Yet, when an attempl to
assassinate the Pope took place in Fatima, RTP demonstrated little jour-
nalistic initiative, making only a brief reference to the occurrence and
then signing off until the next morning.

Taped musical shows featuring celebrities in France, Italy, Brazil and a



42 WARREN K. AGEE and NELSON TRAQUINA

few other countries are popular. Partly because of the weakness of the
Portuguese film industry, few domestic dramas are presented, although
the television stations tape their own productions from time to time.
Movies represent 14 percent of television programs; most are foreign
films. Home-grown talent, including comedians, singers, dancers, and
musical groups, displayed their wares on a popular Saturday night show,
“Sabadabadu” (play on the word “sabado,” Portuguese for Saturday), and
a four-hour Sunday afternoon variety show, “Bom Dia Domingo™ (“"Good
Day, Sunday”). A winsome Italian-imported mouse puppet, “Topo Gigio,"
was the star of a Sunday night show that put children to bed. These
popular shows were off the air by 1983 — another curious feature of Por-
tuguese television. It seems that all shows are condemned to be axed;
there is no long-running Portuguese television program on the air.

Commercials extolling the virtues of cosmetics, soaps, and sundry
other items are shown periodically in clusters of perhaps eight or 10.
Some are only five seconds in duration, others 15 seconds, and a few
longer. The brevity and the frequently poor production qualities of the
commercials reflect both the depressed economy and the relatively high
cost of broadcast time. According to Article 11 of the 1979 Television
Law, no more than eight minutes of commercials may be given each
broadcast hour.

The government signed a financial agreement with RTP-In- 198X to
redress a worsening deficit that totaled US$4 million for1976 aloire; ith
an accumulated deficit of 800,000,000 escudos (nearly US$9 million).**°
Under the direction of a newly appointed president, lawyer Daniel Proen-
ca de Carvalho, the financial situation of the public enterprise has improv-
ed, with sharp increases in advertising revenues and television tax
receipts, respectively, of US$12 million and US$9 million in 1980. '

The expansion of television has also brought a sharp increase in person-
nel employed by RTP, up 34 percent between 1977 and 1980. The addi-
tions were made mostly in administrative positions. In 1950 RTP
employed 2,115 people, broken down in the following percentages: ad-
ministrative, 31; support, 8; information, 8; programs, 14; operational,
23: technical, 13; health, 1; and traffic, 3.'*

The influence on the traditional Portuguese value system of such
American television series as “Dallas” has been the focus of considerable
controversy. Scores of employees demonstrated outside the RTP building
in March 1982, protesting the influence of such imported programs and
also the continuing influence of the Portuguese government on news and
information presented by the station. Objections to the perceived im-
moral influence of programs such as “Dallas” and Portuguese shows such
as “Sabadabadu,” the latter in a cabaret setting, constitute part of the
reason that the Catholic Church in 1982 petitioned the government for
permission to establish its own television station, which would be the first

A Frustrated Fourth Estate: Portugal’s Post-Revolutionary Mass Media 43

such private operation in the country. Torgal Ferreira, a
i - , 2 membe:
executive board of Radio Renascenca, said: r of the

We do not have exclusively a religious motivation in wantin i i i
& to establish this =
:h:'eﬂ tis E rimrn.l motivation as well. The government television station is engaged, 3?:::;
t:c ot in m;:orﬁ programming. Some of our Portuguese traditional values are being at-
i by malerialistic propaganda. I speak ol_suth areas as abortion, divorce and free love,
are propagated not only by imported films and videotapes but by some of our own
productions as well, like ‘Sabadabadu.” Shows like ‘Dallas’ represent American pollution. '

RTP President Proenca de Carvalho, who has since resi
1 resigned, st
efended the station's programming: J strongly

1 hope that those responsible for the church project will, in fact, be able to respect Por-
tuguese values. But, as our recent history shows. the station will not be able to impose its
own views to any considerable extent. The reaction of the people to ‘Subadabady’ wa..;
positive. There are some conservative people who consider such programming inap

ropriate. Th i i
:e nz:':l.’“ ey are a special class of people perhaps divoreed from the population in

Proenca de Carvalho said he was seeking to have programs produced
that are “less heavy, much lighter” than many of those previously of-
fered.'so that they would be more acceptable to the public. “This is the
American approach to television," he said. “In contrast, throughout
Eui ope same elitists have pushed production in a way not favorably
received by-lheviewing public.” He pointed to ratings — an innovation in
Portuguese television instituted by Proenca de Carvalho — that indicate
the high popularity of shows such as “Dallas.”

Both Proenca de Carvalho and his Socialist Party predecessor, Soares
Louro, agree that the national television station must become more 1n
depend’ent and more netitral in the political orientation of its news and in-
Iom!atlf)n programs. Soares said flatly, “It is time for the government to
end its influence.”*** Proenca de Carvalho, however, expressed the belief
that the answer lies in educating journalists “so that they will respect the
true values of information — objectivity, respect for the truth, and in-
d?pendence — in order to make it unnecessary to apply internal
discipline.” ! '

Economics also is a problem, Louro said, pointing out that in all of
'Europe only England, through the British Broadcasting Corporation with
its strong financial resources, can effectively compete with American pro-
ductions. “The American production system should be put to work in Por-
tugal and in all the European eapitals,” Louro said. “We need to learn the
language of TV and how to write for TV. We have very good fiction, but
we don't know how to change it into television Iunguagt-—." No schoaols have

yet been established in Portugal showing ereative people how to write for
television, he observed. "Talking heads,” backs to television tfamera-s.,
unrealistic dialogue in many seripts — all these are just a few examples of



44 WARREN K. AGEE and NELSON TRAQUINA A Frustrated Fourth Estate: Portugal's Post-Revolutionary Mass Media 45

how the television medium, even after 25 years of experience, is still methods in social sciences, and news writing and reporting. The second
largely an unmastered art in Portugal. year consists of courses in introduction to anthropology, contemporary
social and economic history, theory of communication, semiology, and ad-

Mass unication Education | vanced news writing and reporting. The third year calls for study in
Comm media law, sociology of social communication, media history, psycho-
Education for mass communication is in its infancy in Portugal. The sociology, and semiology of written media. Fourth-year study of media
predominant view of faculties controlling the curricula of the long- - management, political sociology, media technology, semiology of visual

established universities, steeped as they are in the classical European
tradition of higher education, is that there is no place for a program of
study preparing students for careers in mass communication. Ti.le
absence of such a tradition, the poor economy and laws that make it dlf -
ficult to discharge employees all provide scant encouragement for meflm
managers to support such educational programs. In addltlon: salaries
paid mass communicators are generally so low that comparatively few
students seek to enter the field."*

media, and the student's selection of cinema and television production, in-
ternational law or comparative journalism, among other options, com-
pletes the program of study.'**
'\ Despite the current lack of typewriters (students write in longhand in
class) and broadeast facilities, the department has been growing, and the
first class was graduated in 1983. In 1984 the department will offer Por-
tugal’s first master’s degree in social communication — a three-semester
program and thesis. A research center has been created and a tri-

Nevertheless a movement seeking to introduce mass communication monthly publication begun. The department also offers mid-career educa-
study into the universities began in the late 1970s. It resulted in the tional programs for professionals.
establishment of a bachelor's degree in social communication (the Por- The Department of Social Communication at Portuguese Catholic
tuguese term for “mass communication”) offered by the Faculty. of University was established through the combined efforts of the Interna-
Human and Social Sciences at the New University of Lisbon beginning tional Press Institute; the Konrad Adenauer Foundation in Bonn, Ger-
with the academic year 1979-1980,*" and the founding of a Department of many; a group of leading newspaper, magazine and broadcast journalists;
Social Communication at Portuguese Catholic University |in 2#80-1( and gove ot officials.** The Konrad Adenauer Foundation provided
About the same time, some mass communication study was begun at the funds for construction of a building to house the school; included were
University of Evora. - faculty offices, large classrooms and a reading room. The founding direc-
Until recently media training in Portugal focused primarily on the tor, Lopes da Silva, is an electrical engineer with a specialty in color
Technical University of Lisbon, which offered a one-year course in the te!evision {he holds Portugal’s No. 1 television engineering license and is
sociology of information, expanded recently into a bachelo?'s degree pro- still associated with RadioTelevisao Portugall, and he also is well
gram; on a course at the Institution of New Professionals, also in educated in classical and contemporary studies. During the first year,
Lisbon: ' and on a comprehensive program of studies developed by Fhe classes, at night, drew approximately 20 students, most of whom worked
national RadioTelevisao Portugal (RTP).**' Social comunical_.iun alsois a during the day. They included working journalists, several economists
topic in the sociological and anthropological studies, respectively, at the and a military officer.'**
University of Oporto™ and Coimbra University.'" 'I_'}'fe slf.tdents begin with an introduction to contemporary history,
The New University of Lisbon is housed in an old army barracks, pohtfcal. institutions, international relations, and language and com-
painted pink. There the first university degree program in mass com- ‘ munications. Next come history of the press, history of electrical com-
munication was begun under the direction of Adriano Duarte B.odragues. ; munication, communication theory, and news theory. This is followed by
Rodrigues heads a faculty of 16 full-time and two part-time instructors text production, research techniques, and technology of information,
and professors that includes working, professional journalists; leading in- with study in deontology, infermation organizations, and freedom of in-
tellectuals such as psychologist Maria Belo and lawyer Arons de Car formation rounding out the program.'*’
valho; and Manuel Lopes da Silva, who headed Catholic University's At the University of Evora, President Ario de Azevedo is seeking to
school when it was founded. ; advance education in mass communication by what he calls the "Trojan
The program corresponds to the widely accepted Am.eric.an ratio of horse" method: inserting studies in the field into the curriculum of the
three parts of liberal arts courses and one part of communication cqurses. Department of Rural Sociology. ***
During the first year students take courses in introduction to sociology, Portugal’s economic plight has held funding for the development of its

introduction to economics, statistics for social sciences, theory and institutions of higher learning at a low level. Because of the numerous



46 WARREN K. AGEE and NELSON TRAQUINA

political changes since 1974, government direction has been disorganized,
further impeding the growth of university programs. Nevertheless the
need for a greatly enhanced effort to provide a corps of well-educated,
professional mass communicators is strongly perceived by the nation's
political and media leaders, and the growth of education in the field seems
inevitable.

Conclusion

This monograph has endeavored to explain how, and why, the Por-
tuguese mass media constitute a frustrated Fourth Estate. State owner-
ship of some media and the direct appointment of media managers in
numerous other sectors have limited professional autonomy since Por-
tugal's return to democracy in 1974. These have not been the only factors.
Vestiges of the old society linger, characterized by hard-to-change habits
and chronie problems.

Any discussion true to the traditions of Western journalism would
underline the prime function of the media in informing and serving public
opinion, essential in a democracy. In Portugal, however, the frustration
of the media seems to be symptomatic of a deeper, broader frustration in-
volving public opinion itself. The Portuguese for generations were deni:zd
the right to express their political opinions; worse, raary f then ~Cli-
literate, poorly schooled and lacking a tradition of reading — were denied
even the tools with which to formulate and express their opinions.

Today, as Portugal’s media fend against intrusions into their profes-
sional autonomy by “O Poder," they must also contend with the albatross
left by Salazar's “benign enlightenment.” No revolutionary wand can be
waved to heal that historic scar overnight. Instead the application of
modern journalism's basic remedy, “Make it clear, and make it in-
teresting,” may alleviate some of the public's frustration. The oncoming
generation of university-educated mass communicators — however small
in number — may make its influence felt as well,

But the future has never appeared so bleak. The new majerity coalition
government, formed by the Socialist and Social Democratic parties into
what has become known as the “central bloe,” came to power in June 1983
and soon dashed hopes of a new era of respect for media independence.
Some of the past mistakes of partisan intrusion in media activity that the
Socialists vowed would not again take place have been repeated. One
disillusioned commentator recently wrote: “The practice that the govern-
ment has asserted with regard to the media has turned unrecognizable

the democratic process that the Socialist Party promised voters, in
general, and journalists, in particular.™** _

Media appointments have been dictated by the now-habitual practice of
partisan-political allegiance to the detriment of professional competence.

A Frustrated Fourth Estate: Portugal's Post-Revolutionary Mass Media 47

The reshuffle of the top echelon at RTP was so blatantly partisan that the
weekly newspaper Expresso called it “bi-color” television: journalists
identified with (if not members of) the two coalition parties were named
to top news positions in an egalitarian division of power.* Complicated
negotiations over the nomination of new administrators for the state-
owned RDP-Antenna One station have dragged on over months.

The recent election of members to the newly established Council for
Social Communication was perhaps the most conclusive (and dishearten-
ing) demonstration of continued party infiltration.’®' According to the
law, approved by Parliament in July 1983, the body is defined as an
-\independent organ” that will oversee the state-owned and intervened
Thedia “to guarantee their independence,” and its 11 members “imbued
S pvith high moral authority” are to fulfill their functions with in-
dependence, neutrality, and a sense of mission.'*” Not all the “media
magistrates,” elected by a two-thirds vote of Parliament, seem to have
the necessary independent background for such an impartial role. One
member formerly directed public relations for a political party.

The most recent statistics (1982) show that only 16.1 percent of the
Portuguese over 15 years of age read a newspaper regularly — down 2.2
percent in one year.'” Declining readership and huge deficits are stigmas
for most of the daily press; in 1982 the state-owned daily Diario Popular
lost a'mést 118$700,000." The other two state-owned dailies, Diario de
Noticias and A-Capital, are on the verge of bankruptey; for months jour-
nalists there have been paid in installments and with delays. The specter
of unemployment looms large for many media professionals: any solution
to the complex dilemma of two national news agencies seems inevitably
destined to mean a loss of jobs, although the government has as yet not
taken any action. Indeed governmental inaction has raised charges that
Mario Soares’ Socialist-led government has opted for the “economic
asphyxiation” of the state-owned press.'**

In contrast with the Spanish Socialist government's expansion policies

of increased aid to the press and a three-fold budget increase for the

Ministry of Culture, Portugal’s present government has intransigently

applied the rigor of austerity to all domains, including the press.

Significantly Empresa Publica Noticias e Capital, responsible for Diario

de Noticias and A Capital, both known for their independent editorial

line, was the first state-owned business to be declared in a “difficult

i economic situation,” thus permitting exceptional measures such as the

firing of workers and compulsory retirement at 55 years of age. But both

the firm’s administration and its journalists have called for a comprehen-

sive plan to restructure and vitalize the company; so far these demands
have gone unanswered,

Certainly the economic weakness of Portuguese media and constant
government intrusion into media autonomy have been plagues. Now

e



48 WARREN K. AGEE and NELSON TRAQUINA

media professionals face a new threat: the serious limitation of constitu-
tional and legal rights, as envisioned in a proposed new press law.

The proposal has stirred eriticism from both the political right and left,
with outcries that “the fascist laws never went so far."'** The conser-
vative Lisbon daily A Tarde commented: “The document . . . is one of the
saddest in the history of Portuguese media: the sole objective of its 83 ar-
ticles is to gag the press.”'"’

The controversial proposal recognizes all the basic liberties of a
democratic regime and explicitly prohibits censorship, but it introduces
serious limitations of key rights of journalists. First the proposed law
opens exceptions to the right of journalists to protect the identity of
sources in criminal investigations and in acts against “national security.”
In the 1975 press law, the right to protect sources was absolute. Second
the proposal imposes grave limitations on the right to inform and on jour-
nalists’ access to information.

Restrictions on information about matters ranging from national
security to public safety, to the defense of order and the prevention of
crime, and to the protection of the good name of individuals — all con-
stitute the “only limits” to the journalist's right to inform the public. In-
formation about the activities of investigative committees of Parliament,
to cite just one example, is circumseribed to only “official communiques,”

Indeed the publication of any information regarding “faﬁ or documents”,
classified as secret or confidential “by a competent entily H ﬁmao
penalties including imprisonment of up to 100 days for offenses. The ob-
jective is clear: to put an end to “leaks” of information.

The irony of history is cruel: those who denounced the Republica
takeover and gained international fame in the name of an open society
and a strong, vibrant press now propose a law suspicious of that very
same free press and seemingly are intent on erecting a wall of silence bet-
ween the people and their government. Perhaps the unanimous media
criticism will forestall passage of the measure and fend off such future at-
tempts to bridle the press.

NOTES

1. Miguel Sousa Tavares and Jose Manuel Barata Feyo, “Mea Culpa.” Unpublished paper
presented to the first Journalists’ Congress. Lisbon, Portugal, Jan. 19-22, 1983, p. 1.

2. Alberto Arons de Carvalho, A Censura e as Leis de Imprensa (Lisbon: Seara Nova,
1973), p. 11. Carvalho's excellent book was used extensively Lo prepare Lhis paper. Also see:
Alberto Arons de Carvalho and A. Monteiro Cardoso, Da Liberdade de Imprensa {Lisbon:
Editora Meridiano Ltd., 1971) and Norberto Lopes, Visado pela censura iLisbon; Editora
Aster, 1975).

4. Ibid., p. 24.

5. Ibid., pp. 58-83,

8. The terminology introduced in the 1972 press law eliminated the had-tmage word,
“cut.” The new terminology was “authorized,” “authorized partially.” “retained” and

‘prohibited.”

A Frustrated Fourth Estate: Portugal's Post-Revolutionary Mass Medis 19

| 7. Op. cit., pp. 83-71,
, 8. Ibid., pp. 45-48.
| 8, Ihid., pp. 50-51.

, 10 Article 1 of Law No. 85- ,
| s Law No, 62779, Sept. 20, 1079, """ 2 1975- The Journalsts’ Statutes were published

11. Articles 37-40 of the 1978 Portuguese Consti vised
12. Article 23 of the 1975 Press Law. s
}2 mmm«lgl and 22 of the 1975 Press Law
i of the 1975 Press Law, aitered in La
1 - . W, & w No. 818-A/786, va. 10, 1976.
s Article of the 1976 Constitution, revised by two-thirds majority ol Parliament,
Milis Legx::w da; Gm;r;:cmo Social ((_}oimbra. Portugal: Coimbra Editora, 1980, p.
— ul'hmw und.lso! g E::;j ; ul:; press, radio, _teleuision, news agency! were replaced in the
e s u o a*:.{v :I}:h (E:;;ncﬂ i::f Soci#'(}c;?nmunicau:m {Article 39), com-
posed wol“mm am:lorie ; ‘majority of Parliame m.ThemtlL'm:il has the ob-
:’; I:ﬂm dmancc:‘vemm. e ntation that respects ideclogical pluralism.
' ! e alho, *
> - e} Informacac e Poder Politico.” Unpublished paper presented at
18. Channel One operates on ve ;
; _ ry high frequency (VHF), and Channel T i
!r;;]ugfl{wm The lam_:r began a daytime teletext service in late 1952, e
due;: a Coou_: Crescimento guantitativo da informacas — condicao de democracia e
. !lmh'irmz‘m'e M:nmu-el l%l;pu:::h;d p:;:r presented nt Journalists’ Congress, p. 3,
lu%lilf:}:l’itoﬂ. 1965}."’:: | 29:}3;‘. toria da Imprensa Periodica Portuguesa (Lisbon: Par-
1 - P- 40. Another example of Portugal's lack i
e : imple 0 g o!pmgmwthmshawn in the fact
g' m::unpu%" s. first daily, Dinrio Lishonense, appeared in 1809, “

Ibid., p. 86,
Ibid., s ?‘:¢MM 30 percent of the population is illiterate today,
Ibid., p, 188,
Ibid., p. 211.
Ibid., p. 228.
ghfd.. pp. 240-241.
ean Seaton and Ben Pimlott, “The Portuguese Medis in Transition.” in Kenneth

Maxwell, ed., The Pre ] tani I ’
waod Preas, 1963), p. gf and the Rebirth of Iberian Democracy (Westport, Conn,: Green
38, Jbid., pp. 93-94.
39, Ibid., p. 96,
40. Arons de Carvalho, A Censura, op. cit T3:176
. L v O « pp. 1731786,
41. Seaton, op. cit., pp. %647 y RRPaCE
| :,521 ir}n:h- 1wl D;croc-hv» No. 281-74, of June 20, 1974,
_ 3. mprensd Fserita em Portugal (Lisbon: £ snsa Public s Mt
| Capital, 19791, pp. 157-177. Rv;u;'( nfﬁ‘r(-sslzkmzri?mpnma Ssienicion dornsis Motioum ¢
4. Thid., p. 102,
45. Ibid., p, 31.
45. Ibid., p. 42
:;- iﬁa‘d . p. 58, iEmphasis added )
. Elisabete Franca and Guiomar Helo Marr &
" L 4 : jues, “0 A oa M % . : -
{;npuhh?hrd paper presented at Journalists’ Congress, p. :;«\i":::n:nr?:i:;:;:i;: l.;t-gnulssm.
of today's unionized journsalists, compared to 5.5 percent in 1976, o

SBREEREERENS
g




50 WARREN K. AGEE and NELSON TRAQUINA

49. A Imprensa, op. cit., p. 48. (Emphasis added.)

50. A careful reading of Republica during this period, from July on, a!.mrfgiy suggests
that workers were ardent defenders of the “people’s power” cause; i.e., heavily influenced
by extreme left p-nhi.m;ugsmthattheﬂepumukeoverwasnotn&{mmnnm
Party operation, although newspapers dominated by the Portuguese Communist Party
(PCP) generally supported the action. Some of the extreme left parties were, at times,
highly critical of the PCP, although a brief alliance was formed in August 1975.

51. Personal communication, Oporto, Jan. 13, 1982

53. Quoted in'Jornal Novo, Dec. 4, 1975, p. 12 :

54. The complete list: Diario de Noticizs, A Capital, Republica, radio station Allabela,
Diario Popular, A Bola, Jornal do Comercio, O Seculo, Emissora Nacional, Radio Renascen-
ca and, surprisingly, Expresso. A Imprensa, op. cit., p. 80.

55. Ibid., p. 103.

56. Ihid., p. 114.

57, Ibid., p. 115. ) . )

58, Antonio dos Santos, “As condicoes de trabalhp dos jornalistas.” Unpublished paper
presented at Journalists’ Congress, p. 4. The escudo has lost about three times its value
since 1974. :

59. Franca and Marques, op. cit.. p. 4.

glt) g&i’f&& “Pcil:ugul: Coma o Poder da Informacao Se Subordina a Informacao
do Poder." Unpublis heddpnperlm_ls ted at Journalists' Congress, p. 8.

prensa, .. p. 118. _

g’ ‘\;I:Irllm B:gg?“'l‘he Fl.ntcnectun.l and Institutional Main Currents in the Porluguese
Mﬁdl:a." Unpublished report prepared for the 11.S. Embassy, Lisbon, 1881, p. 9. Biggs was
an embassy press attache.

64. Ibid.

A Frustrated Fourth Estate: Portugal's Post-Revolutionary Mass Media 51

of the 1975 Press Law, revised by Decree No. BI6-A/76, of Nov. 10, 1978, and again by
Decree No. 31/78, of July 20, 1978. The journalists' Editorial Council (Conselho de Redac-
cao) was established by Article 28-3 of the 1976 Constitution, revised by a two-thirds ma-
jority vote of Parliament in 1982,

78. Provided in Article 38-3 of the 1976 Constitution, revised in 1982, and Articles 4-8 and
10 of Decree No. 85-C/75, of Feb. 26, 1975, of the 1975 Press Law, altered by Decree No.
181/76, of March 9, 1976,

T9. Articles 16 and 24-29 of the 1975 Press Law.

80. The code of ethics was approved by the Journalists' Unjon in 1976. Article 11 of the
alists’ statutes refers to the ethical obligations of journalists.

81, Article 13 of the journalists’ statutes.

<1 82. Not included in this study are other, small-circulation, dailies including, on the conti-

t: Noticias de Evora, Evora: Iiario do Minho and Correio do Minho, Braga: and Disrio

Alentejo, Beja; on Madeira, Dizrio de Noticias and Jornal ds Madeira, Funchal; and in

Azores, Diario dos Acores, Correio dos Acores, and Acores, Port Delgada: A Uniso and

Diarjo Insular, A. Herolsmo; and O Telegrafo und Correio da Horta, Faial; nor the weekly,

Diario do Sul, Evora. The weekly Diario de Coimbra is cited later in this section.

83, IPI Report, ap. cit., p. 18,

84. Ramos, op. ait., p. 4.

85, “"Newspapers and Democracy in Portugal: The Role of Market Structure,” in Kenneth
Maxwell, ed., The Press and the Rebirth of Iberian Democracy, op. cit., pp. 55-56.

88, Ibid.. p.81.

87, Ibid.

88. IPI Raport, op. cit.

89. Maxwell, op. cit., pp. 81, B4,

90. Op. cit.

81. Judice (personal communication), Lisbon, Feb. 3, 1882, Balsemao served as Prime

S - ; o . Minis 1981 to 1983, Judice also is editor of Espaco T Magazine, a tourist-oriented
65, Arons de Carvalho, "Informacao e Pader_P‘?"“m‘ e rinid I C d i § i ; iti
86 Instituto Nacional de Estatistica, Estatisticas da Educacao IFr | " ar ﬂ:l t mprmwe for Portuguese journalists to hold more than one position

Tipografica, 1972) and the institute’s data for 1980, still unpublished.

g; % These statistics do not refer to the islands of the Azores and Madeira.

69. A Imprensa, op. cit., p. 119

70. Costa, ap.‘:ﬂ't-.. P 2.F Oy

T1. Diario de Noticias, Feb. 24, O ]

T;. Auth:r Nelson Traquina, a 11.8. citizen of Portuguese heritage. was present in
Lisbon, undertaking a sociological study under a F ulhright grant. when the revolution
broke out. The nature of his study was such that he could not complete it during those {ur-
bulent months, 5o he joined the staff of the United Press International bureau in the eity.
After two yu;-s' service. he moved lo France, where he earned 2 Ph.D. dugrc_r at the
University of Paris (Rene Descartes-Sorbonnel. InJanuary 19682 he assgmed_ duties as an
pssistant professor in the Department of Social Communication, New University of Lisbon.
Author Warren K. Agee conducted research into mndgiéi;:m affecting the Portuguese mass

ia during a three-meonth Fulbright assignment in 1982, ‘
ml"r?.n S::. r';‘snble 1. The government exercises 100 percent control over three new sp:sfil;ls.-
shown in the table as “public.” under statutory su Lhority. 'l‘l'ta“govemmm owns controlling
stock in two other newspapers, designed as “state-intervened™ in the table. As indicated, its
control of a sixth newspaper has been the subject of a controversy. Tnlhle 1 does not refer to
10 small dailies published on the Azores and Madeira islands that are listed in the 1976 Press
Alm, , op. cit., p. 104 |

Co;’fdllgfm llnmox Press Institutel, 28:3 (March 1981), pp. 1, 13. .

75. Personal communication with editors or their representatives, and observation by

. during visits to Portu nEWSpapers. ‘ s .

themm:ntht::;o%u::g g:mso"l'he mw and Nationalized Press in Portugal.” Unpublish-
od address prepared for delivery to the 34th Uongress, International Federation of
Newspaper Publishers (FIEJi, Madrid. Spain. May 22, 1981, p. 2. ¥

77. The national Press Council (Conselho de Imprensal is governed by terms of Article

92. Murias (personal communication), Lisbon, Feb. 2, 1982,

83. Rocha (personal communication), Lisbon, March 22, 1982,

94. Murias, op. cit.

85. B.D. stands for “banda desenhada,” the Portuguese term for comics and cartoons, Of
course, Portuguese translations of most Walt Disney, Supermin and even Marvel comics
are available — usually Brazilian versions,

98, Nelson Morais, former staff member of Espace T Magazine, \personal communica.
tionl, Feb. 21, 1953,

97. Mesquita (personal communieation), Lisbon, Jan, 8, 1982, In late 1983 the public com
pany controlling I¥ario de Noticias and A Capital was declared to be in serious economie dif
ficuity and measures were taken to reduce the number of employees and effect tther
economivs, Mesquita eriticized the action and expressed the opinion that the government
was attempting to move the two papers into Socislist Party hands.

98. Antonio Marin Amorim Falcso, “Correio du Manhs — um Jornsl Moderno.” Un-
published paper prepared for Department of Social Communication, New University of
Lisbon, 1983,

99, Olga Ribeiro, "Diario Popular,” Unpublished paper prepared for New |niversity of
Lisbon department, 1963,

100. Ramos (personal communication). Lisbot, Jan, 7, 1952,

101. Pinto (personal communicationt, Jan. 14, 1982,

102, Queiroz (personal communication), Jan: 13, 1982,

103, Representative of Carvalho (personal communication), Oporto, Jan, 12, 1982,

104, Vinhal \personal communication), Coimbra, Jan, 20, 1952,

105. Costa. op. cit.. p. 5.

106, Law No. 19778, April 11. 1978,

107. New York Times, Aug. 22, 1952, p. 3,

108. Jose Manuel Barroso, former director of information for ANOP ipersonal com:
munication), Feb. 18, 1982,



52 WARREN K. AGEE and NELSON TRAQUINA

109. Luis Manue! Andrade de Sa, “ANOP." Unpublished paper prepared for Department
of Social Communication, New University of Lisbon, 1982, p. 2.

110. Barroso, op. cit. Barroso has since joined NP.

111. Andrade, op. cit., p. 5.

112. New York Times, op. cit.

113. Sandy Sloop. UPI bureau chief {personal communication), March 17, 1983,

114. Otherpouihlemmlorthenﬂbnmmhu.mmiupemﬂaﬁonthu govern-
ment officials wanted to remove leftist journalists and create an agency more in sympathy
with the government prior to the December 1982 elections.

B Antuncs. “A Incompetencia e a Partidarizacso na Base da Destruicao da

ANOP.” Unpublished paper presented to Journalists’ Congress.

116. IPI Report. 30: (September 1982), p. 4.

117. New York Times, op. cit.

118. Antunes, op. eit., p. 14.

119, EPR stands for Empresa Publica de Radiodifusao. It encompassed the already state-
controlled Emissora Nacional, Radio-Clube Portugues and its associated regional stations:
Radic Ribatejo and Radio Alto Douro, Clube Radiofonico de Portugal, Radio Graca, Radio
Peninsular, Emissores Associados de Lisboa, Radio Vos de Lisbos, Alfabeta-Radio e
Publicidade, and J. Ferreira and Company. The three stations not nationalized were Radio
Renascenca, Radio Altitude, and Radio Polo Norte (now called Radio Clube do Centrol.

120. The foundation laid in 1976 was changed slightly in 1979. Facing heavy financial
losses, HDPwunwgamﬂdnldlom:nganhmardPou;wemmmdwlm
Radio Comercial; Program One became known as Antenna-One; and Program Two began
broadeasts on AM.

121. The “public users" are: Parliament, national government, local government, unions,
courts, the church and workers of RDP. All in theory. This system was never put into effect
and all members of the administration have been and continue to be appointed by the

%%haﬁd the 1976 Constitution, revised by Parliament quLInda(;aO CUI

123. Data provided by RDP.

124. Statistics provided by Radio Comerecial.

125. RDP-GEP (Gabinete de Estudes e Planeamentol. Audiencia e Opinigo; RDP 1978
{unnumbered) and Audiencit e Opinizo — Ano 1880 unnumberedi.

126, Ibid.

127. Father Eloy Pinho, op. cit. (note 51.

128. Ibid.

129. Personal communication, March 29, 1962.

180. RDP-GEP, op. cit.

131, Ibid.

132. Personal communication. Lisbon, March 19, 1882,

133, Article 6-2 of Law 75/79.

134, Artur Sardinha, "A Situscao dos Conselhos de Redaccao e a Necessidade de Uma
Viragem." Unpublished paper presented at Journalists’ Congress, p. 4.

135. The plot of the soap opera, “Vila Faia,” involved a family that owned a wine-
producing company. Months after the series ended. a wine called “Vila Faia” sppeared on
the market.

136. RTP. “RTP 26 Years” (unnumbered), 1982, and RTP, Relatorio e Contas — 1880
{undated), p. 45.

137. Manuel Jose Lopes da Silva, chief engineer, and Duarte Figueirso, director of news
information (personal communications!, Feb. 26, 1982, and tours of Lisbon and Oporto
facilities,

188. Carlos Melo, diréctor, Training Division (personal communication), March 18, 1982.

199. Data from Instituto Nacional de Estatistica. The 1980 figure is from RTP, Relatario,
op. cit., p. 49,

140. O Dia Sunday supplement. Jan. 23, 1963, p. VIIL

141. RTP. Relatorio, op. cit., pp. 65-70.

142. Ibid.. p. 45.

143. Personal communication, Lisbon, March 22, 1982,

A Frustrated Fourth Estate: Portugal’s Post-Revolutionary Mass Media

144, Personal communication, Lisbon, March 29, 1982,
}:g lamru.i op. cit. (note 132),
. Harold A. Fisher, "Portugal,” World Press Encyclopedia, 1982
i:;. g’gepm. 30:3 (March/April), 1980, p. 5. " e i
) partamento de Comunicacao Social. Lisbon: Universidade i
Faculdade de Ciencias Sociais e Humanas, 1980, p. 1. i e
E:::... ﬁ:!h;s?’lil;g chairman, Department of Rural Seciology (personal communication),
150. World Communications. Paris: UNESCO, 1975, p. 436,
ig; ?emn&llA y observed by the coauthors.
. Jose Augusto Seabra, Faculty of Letters, Department of S .
munssk‘atg:}‘ e partment of Sociology (personal com
1 uel Laranjeiro Rodrigues de Areia, Institute of Anth .
munication), Coimbra, Jan. 18, 1982, e
154. O Departamento, op. cit.
:g: I;;’:n i;paﬂ. 30:3, op. cit.
{ Jose Lopes da Silva (personal communication and tour of {acilities), Feh. 18
1962, Byulr?j $ school had pmdu;;ed two books: Lopes da Silva, Temas Filosoficos da
Comunicacao, and Andres Romero, Metadologia de Analisis de Contenido, both publis)
by Punugneae" Catholic University in 1981. pbished
157. "Courses Catalogue and Program Suggestions™ (undsted mimieol.
158. Personal communication, Evora, Jan. 27, 1982,
13- P;llguel Reis, “Os Socialistas e a Comunicacao Social,” Diario de Noticias, Sept. 28,
. p- 2.
180. Expresso, Aug. 6, 1983, pp. 12R-13R. "Bi-color television” ref iti
hues of the Socialist and Social ngucral!c parties. G RS R
161, See footnote 16.

Q tions from the proposed law as reported in the press.
dar O m Governo 'suicida’ os diarios,” 0 Jornal, Oct. 14, 1983, p. 18,

Ry para uma decisao para o Diario Popular,” O Jornal, Dec. 1, 1983, p. 14.
165. Dinis de Abreu, “A Imprensa e o Poder.,” Iiario de Noticins, Nov. 5, 1983, p. z_p
166. Silva Costa, “A nova lei contra a imprensa.” O Jornal, Nov. 25, 1953, p. 39,

w;g?. !guno Rebocho, “Lei Almeida Santos Amordaca s Imprenss,” A Tarde, Nov. 17,
- .p- 7.




